Vuorotteluvapaakorvauksen leikkaus työmarkkinajärjestöjä kuulematta

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Vuorotteluvapaakorvauksen leikkaus työmarkkinajärjestöjä kuulematta
27.9.2011 13:43

Kataisen hallitus aikoo leikata vuorotteluvapaan korvauksia 10-20 prosenttia. Keskustan kolmen piirin työmarkkinatoimikuntien mielestä hallituksen teko on edesvastuuton.

Vuorotteluvapaan ehdoista sovittiin kolmikantaisesti niin sanotussa sosiaalitupossa vuonna 2009. Sopimus tehtiin vuosille 2010-2014. Tavoitteena oli, että nuoria ihmisiä saataisiin työelämään, työntekijöiden, sekä nuorten että iäkkäämpien, työssä jaksamista tuettaisiin ja eläkkeelle siirryttäisiin myöhemmin.

Hallituksen toimintatapa on vastuuton ja rikkoo työmarkkinoiden kolmikantaperiaatetta sekä voimassa olevaa keskusjärjestösopimusta.

Vuonna 2009 työmarkkinajärjestöt nousivat takajaloilleen pääministeri Matti Vanhasen pyrkiessä avaamaan keskustelua eläkeiän nostosta. Vanhasta syytettiin tuolloin kolmikannan sivuuttamisesta. Nyt Jyrki Kataisen hallitus valmisteli yksipuolisesti lain vuorotteluvapaajärjestelmän muutoksesta, on viemässä siltä rahaa budjetissa ja pyytää vielä työmarkkinajärjestöjä maksamaan viulut. Ainoastaan STTK älähti, joskin vaimeasti. Ilmeisesti työmarkkinajärjestöissä ja hallituksessa koetaan, että kuusikantainen hallituspohja ja Lauri Ihalainen ministerinä käy kolmikannasta.

Vuorotteluvapaalla on ollut 160 000 suomalaista vuodesta 1996. Se on todettu hyväksi järjestelmäksi, jota käytetään paljon esimerkiksi raskaassa hoito- ja hoivatyössä. Vuorotteluvapaan edut eivät ole rajoittuneet ainoastaan työssä jaksamiseen ja nuorten työllistymiseen, sillä monet ovat käyttäneet vuorotteluvapaataan iäkkäiden vanhempien ja sukulaisten hoitamiseen. Tätä hoitovapaata järjestöt ovat ajaneet sopimuksiin jo pitkään.

Nyt tehtävä budjettileikkaus heikentää esimerkiksi pienipalkkaisten sosiaali- ja terveysalan ihmisten mahdollisuuksia jatkaa työelämässä pidempään. Keskustan Karjalan, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen työmarkkinatoimikuntien mielestä esitys on ristiriidassa hallitusohjelman työssä jaksamisen periaatteiden ja nuorten työllistämistavoitteiden kanssa.

Keskustan Karjalan-, Kymenlaakson- ja Päijät-Hämeen työmarkkinatoimikunnat

Marjut Sassi