Vpj Petri Honkonen: Budjetissa puututaan lapsiperheköyhyyteen

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Vpj Petri Honkonen: Budjetissa puututaan lapsiperheköyhyyteen
18.9.2019 8:00
Honkonen-Petri-5-2019-uutiskuva.jpg

Keskusta ajoi päättyneessä budjettiriihessä voimakkaasti perheiden ja lasten asioita. On suorastaan häpeä, että joka seitsemäs lapsi joutuu nyky-yhteiskunnassa elämään köyhyydessä. On myönteistä, että ensi vuoden budjetissa on useita konkreettisia parannuksia köyhimmille lapsiperheille.

Kaikkein tiukimmilla olevien yksinhuoltajien lapsilisää korotetaan. Myös monilapsisten perheiden lapsilisä nousee kymmenen euroa kuukaudessa. Elatustukeen tulee seitsemän euron kuukausikorotus. Opintotuen huoltajakorotuksen nostaminen 25 eurolla kuukaudessa antaa myös opiskelijoille aiempaa paremmat mahdollisuudet perheellistyä.

Pienimmät äitiys-, isyys- ja vanhempainpäivärahat nousevat 20 euroa kuukaudessa. Verokevennysten kohdistaminen pieni- ja keskituloisiin helpottaa pienituloisimpien toimeentuloa ja on myös oikeudenmukaista. Opintoraha, opintotuen asumislisä ja pienituloisten perheiden oppimateriaalilisä sidotaan elinkustannusindeksiin.

Taloudellisen tuen lisäämisen ohella hallitus parantaa perheiden tarpeista lähteviä palveluja. Varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennetään ja henkilöstömitoitusta parannetaan. Tämä parantaa sekä koulujen työrauhaa että opettajien jaksamista. Koulujen tasa-arvo- ja laatuohjelman myötä halutaan parantaa oppimistuloksia ja vähentää lasten ja nuorten eriarvoistumista sekä varhaiskasvatuksessa että perusopetuksessa

Keskustan ajama harrastustakuu toteutuu vihdoin. Budjetin myötä halutaan varmistaa, että jokaisella lapsella ja nuorella on mahdollisuus johonkin mieluisaan harrastukseen. Erityisesti koulupäivän yhteyteen liittyvät harrastukset tuovat monelle lapselle kaivattua aikuisten seuraa ja vähentävät osaltaan yksinäisyyden aiheuttamia ongelmia.

Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen on toisen kauden kansanedustaja sekä lasten ja perheiden järjestö Vesaiset ry:n puheenjohtaja.