Vehviläinen: Kotihoidontuen leikkauksella hallitus eriarvoistaa perheet

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Vehviläinen: Kotihoidontuen leikkauksella hallitus eriarvoistaa perheet
25.9.2013 14:00
AnuVehvilainen.jpg

Keskustan ja muun opposition kotihoidontuen leikkausta koskevan välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja, Keskustan kansanedustaja Anu Vehviläinen varoittaa kotihoidontuen leikkauksen jakavan suomalaiset perheet kahteen kastiin.

Kotihoidontukea leikkausta koskevan välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja, Keskustan kansanedustaja Anu Vehviläinen eduskunnan välikysymyskeskustelussa:

Vehviläisen mukaan kotihoidontuen pakkokiintiöinti toimii sellaisissa hyväosaisissa perheissä, joissa sekä isällä että äidillä on vakituinen työ ja keskenään tasavertaiset palkat. Pieni- ja keskituloisten perheiden toimeentulo vaikeutuu ja perheiltä viedään valinnanmahdollisuus lastenhoidossa.

- Kotihoidon tuen leikkaus on kova arvovalinta, jossa vain hyvin toimeentulevat voivat toteuttaa lastensa hoidossa valinnan mahdollisuutta, Vehviläinen summasi puheessaan eduskunnan välikysymyskeskustelussa keskiviikkona.

Vehviläisen mukaan kansa odottaa, että poliittiset päätökset vastaavat sen oikeustajua ja huomioivat varsinkin pienituloisten ihmisten ja perheiden tilanteen.

- Nuorten perheiden lastenhoitovalintoja konsultoi euro. Edes keskituloisissa perheissä kotihoidontuen puolittaminen isälle ja äidille ei toimi. Syy on yksinkertainen: naisten pienemmät palkat. Veronmaksajain Keskusliitto on laskenut, että isän jääminen kotiin merkitsisi keskituloiselle perheelle 300 euro vähemmän käyttörahaa kuukaudessa. Jokaisessa tavallisessa lapsiperheessä 300 euroa on suuri raha, Vehviläinen painotti.

Vehviläisen mukaan monessa perheessä pohditaan sitä, että kuka mahtaa olla kotihoidontuen leikkauksen isä tai äiti.

- Näyttää siltä, että leikkauksen arkkitehtitoimisto löytyy valtioneuvoston linnasta, pääministerin työhuoneesta. Me Keskustassa olemme häkeltyneinä seuranneet sitä, miten Kokoomus on pääministeri Kataisen johdolla saanut koko hallituksen taakseen tässä asiassa. Nyt hallitus on yhteisesti sitä mieltä, että pienituloisilla perheillä ei tarvitse olla samaa valinnan mahdollisuutta kuin parempituloisilla.

Lue koko puhe >>

Lisätietoja: kansanedustaja Anu Vehviläinen, puhelin 050 512 1781