Varsinais-Suomen Keskustan vuosikokouksessa runsaslukuinen yleisö

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Varsinais-Suomen Keskustan vuosikokouksessa runsaslukuinen yleisö
19.4.2018 15:13
piirikokLieto.jpgKokousta saapui seuraamaan miltei 200 keskustalaista

Lähemmäs kaksisataa keskustalaista kokoontui keskiviikkona 18.4. Liedon lukiossa pidettyyn vuosikokoukseen. Kokouksen poliittinen keskustelu käytiin pääministerin ja Keskustan puheenjohtajan Juha Sipilän johdolla. Paneelikeskusteluun osallistuivat myös perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko ja elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä kansanedustajat Olavi Ala-Nissilä ja Esko Kiviranta.

Kokous päätti esittää Sotkamossa 8.-10.6. pidettävälle puoluekokoukselle Keskustan puoluevaltuuston jäseniksi vuosille 2018-2020 Turun ja Turunmaan alueelta Kalevi Kallonen Kemiönsaarelta, Kalle Suomela Turusta (uusi), Liisa Fredriksson Turusta (uusi) sekä Satu Simelius Sauvosta. Varaedustajiksi Minna Hallanheimo Liedosta, Pia Kauhanen Turusta (uusi) ja Eero Vainio Raisiosta.
Salon alueen ehdokkaaksi Eija Järvelä Salosta, varalle Mika Paukkeri Salosta ja Mikko Virtanen Somerolta.
Loimaan alueelta Olli-Pekka Aalto Marttilasta, varalle Sanna Vuolle Loimaalta.
Vakka-Suomen alueelta Matti Valkeinen Uudestakaupungista ja hänen varalleen Maarit Salminen Taivassalosta (uusi).

Kannanotossaan piirikokous osoitti huolestuneisuutensa maakunnan teiden rapautumisesta. Meyerin Turun telakka ja Uudenkaupungin autotehdas lisäävät tavara- ja henkilöliikennettä entisestään. Rekkojen koot kasvavat ja alihankintaketjujen laajentuessa pitkälle maakuntaan logistiikkaketjujen on oltava toimivia.
Kokous kiittää Sipilän hallitusta merkittävistä liikenneväylien korjausvelkainvestoinneista. Edellytämme, että investointeja jatketaan. Lyhin tie Suomesta Eurooppaan kulkee Turun kautta. Siksi panostukset väyliin Varsinais-Suomesta sisämaahan hyödyttävät koko maata.
Valtatie 9 parannusohjelmaa tulee jatkaa. Valtatie 8 tärkein hanke tulee olla Laitilan eritasoliittymä. Myös valtatie 10 tarvitsee peruskorjauksen ja saariston tieyhteyksiä on parannettava lisääntyvän matkailun tarpeisiin.

Valtio on sitoutunut myös Uudenkaupungin radan sähköistämiseen. Olemme ympäristöystävällisen junaliikenteen kannalla. Tavoitteenamme on Varsinais-Suomen junaliikenteen kasvattaminen. Haluamme kehittää junaliikennettä ja kiinnittää erityistä huomiota paikallisjuniin, sekä ottaa käyttöön uusia asemia Uusikaupunki-Salo-Lohja välille ja Turku-Loimaa välille. Tunnin junan suunnitteluun on Sipilän hallitus osoittanut rahoituksen. Suunnitelmat pitää myös toteuttaa.

Lisäksi Keskustan Varsinais-Suomen piirin vuosikokous antaa yksimielisen tuen Juha Sipilän jatkokaudelle Keskustan puheenjohtajana.

Lisätietoja antaa Keskustan Varsinais-Suomen piirin puheenjohtaja Jani Kurvinen, puh. 0400 536 526.