Varsinais-Suomen Keskusta tuomitsee hallituksen pakkoliitossuunnitelmat

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Varsinais-Suomen Keskusta tuomitsee hallituksen pakkoliitossuunnitelmat
15.1.2014 23:00
varsinaissuomi.jpg

Varsinais-Suomen Keskustapiirihallitus 15.1.2014 kannanotto

15. tammikuuta 2014 kello 23:34

Varsinais-Suomen Keskustapiirihallitus 15.1.2014 kannanotto

Varsinais-Suomen Keskusta tuomitsee hallituksen pakkoliitossuunnitelmat

Varsinais-Suomen Keskusta tuomitsee kuntaministeri Henna Virkkusen (kok) kaavailut kuntien pakkoliitoksista. Hallituksen esitys sisältäisi Varsinais-Suomessa pakkoliitosvaatimuksen Maskun, Ruskon, Raision, Kaarinan, Naantalin ja Liedon osalta. Pakkoliitossuunnitelma tarkoittaisi sitä, että näistä kunnista tulisi osa Turkua.

Esityksellä hallituspuolueet rikkovat ennen kuntavaaleja antamansa lupauksen. Silloin vakuutettiin, että Suomen kuntarakennetta muokataan hyvässä yhteistyössä kuntien kanssa. Tätä vasten pakkoliitosesitys ei taida olla läpihuutojuttu Turun ympäryskuntien kokoomus- ja demaripiireissä.

Varsinais-Suomen Keskusta ei voi hyväksyä pakkoliitospolitiikkaa. Se on vastoin pitkää ja toimivaa kunnallisen itsehallinnon perinnettä suomalaisessa päätöksenteossa. Emme myöskään usko onnistumiseen muutostyössä, johon asianosaisia eli kuntia ei sitouteta. Väkisin tehty liitos ei lopulta palvele edes keskuskaupunki Turkua. Kuntien tulee antaa ratkoa ongelmiaan hyvässä yhteistyössä.

Kehyskuntien pakkoliittämisen ohella hallitus kurittaa suunnitellulla valtionosuusuudistuksella. Hallituksen suunnitelman mukaan kehyskuntien ollessa jo pakkoliitettynä Turkuun, muillekaan kunnille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin liittyä vapaaehtoisella pakolla Turkuun. Katsomme, että pakkoliitospykälän vaikutukset koskevat tällä tavalla lähes kaikkia kuntia.

Uudistaminen on välttämätöntä. Kannatamme kuntakentän uudistamista siten, että terveyspalvelut sekä vaativimmat sosiaalipalvelut siirrettäisiin maakuntien harteille, meillä Varsinais-Suomessa nykyisen sairaanhoitopiirin pohjalle. Siellä asioista päätettäisiin maakunnallisesti kaikkien kuntien voimin.

Lisätietojapuheenjohtaja Jani Kurvinen 0400536526