Vanhanen toisi vakautta ja yhtenäisyyttä

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Peräpohjola / Suomeksi / Uutiset ja tapahtumat / Uutisarkisto / Vanhanen toisi vakautta ja yhtenäisyyttä
23.1.2018 9:00

Presidentinvaalien ensimmäisen kierroksen vaalipäivä 28.1.2018 lähenee. Jotkut antavat ymmärtää, että vaalit on jo ratkaistu. Yhtään ääntä ei ole kuitenkaan vielä annettu. Ennen vaalipäivän iltaa mikään ei ole itsestään selvää.

Maailma on paljon turvattomampi kuin kuusi vuotta sitten. Nyt jos koskaan tarvitsemme presidentin, joka näkemyksellään, osaamisellaan ja kokemuksellaan pystyy pitämään huolta Suomen turvallisuudesta. Tarvitsemme myös presidentin, joka pystyy yhdistämään meitä suomalaisia. Vain yhtenäisinä selviydymme kaikesta siitä mikä meitä odottaa.

Matti Vanhasen ajattelu  lähtee siitä, että koko Suomea ja kaikkia suomalaisia tarvitaan.  Keskeltä tulevana hänellä on parhaimmat edellytykset vetää ääripäitä toistensa luo, purkaa vastakkainasetteluja ja pitää Suomi yhtenäisenä. Presidenttinä Vanhanen jatkaisi Suomen pitkäaikaista, yhdessä sovittua ja suomalaisten enemmistön tukemaa ulko- ja turvallisuuspolitiikan linjaa, johon ei kuulu Nato-jäsenyys.

Tärkeintä on ylläpitää vakautta maamme lähialueilla, mutta seuraavan presidentin on nähtävä myös Itämeren rantakallioita pidemmälle. Vanhanen palauttaisi Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan globaalin näkökulman. Se tarkoittaa, että Suomi on esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjumisessa ja ihmisoikeuksien edistämisessä suunnannäyttäjä.

Presidenttiehdokkaista hänellä on paras osaaminen ulko- ja turvallisuuspolitiikassa. Hän on kovissa paineissa testattu, rauhallinen ja selväsanainen.
Keskustan Peräpohjolan piirin piirihallitus tukee Matti Vanhasta seuraavaksi Suomen tasavallan presidentiksi.

Pekka Pelttari