Vaihtoehto on

19.10.2012 11:00

Keskustan V-S Piirin työvaliokunnan kannanoton mukaan on olemassa vaihtoehto yli 200 kunnan hävittämiselle

Piirihallituksen työvaliokunta 18.10.2012                                                                                     KANNANOTTO

VAIHTOEHTO ON

Varsinais-Suomen Keskusta toteaa, että on vaarassa käydä juuri niin, mistä ennen viime eduskuntavaaleja varoitettiin. Kokoomuksen ja Sdp:n tavoitteena on noin sadan kunnan Suomi ja niille kelpaavat vain kuntaliitokset. Hallituksen muut puolueet ovat asettuneet tukemaan kuntauudistusta. Ääni Kokoomukselle, Sdp:lle, Vasemmistoliitolle, Vihreille, RKP:lle ja Kristillisdemokraateille on siis ääni jopa yli 200 kotikunnan kuoppaamiselle.

Keskustan mielestä ennen kuntauudistusta on uudistettava sosiaali- ja terveyspalvelut. Keskustan kotikunta-maakuntamallissa nykyiset kunnat hoitavat lähipalvelut. Kuntaliitoksia tapahtuu vain vapaaehtoisesti. Maakunnittain kuntien yhteistyöllä hoidetaan vaativat terveys- ja sosiaalipalvelut. Keskustan mallissa jokaisessa kunnassa säilyy terveyskeskus.

Ihmisille tärkeintä on, että lääkäriin pääsee ja että neuvola tai koulu on mahdollisimman lähellä. Sairaudet eivät parane jonottamalla eivätkä kuntien pakkoliitokset jonoja lyhennä.

Lisätietoja:

Jani Kurvinen