UUSIUTUVIIN PANOSTETTAVA JA LOVIISAN VOIMALAN JATKO TURVATTAVA

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uusimaa / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / UUSIUTUVIIN PANOSTETTAVA JA LOVIISAN VOIMALAN JATKO TURVATTAVA
26.3.2010 13:08

Keskustan Uudenmaan piiri, piiritoimikunta, 23.3.2010

KANNANOTTO

UUSIUTUVIIN PANOSTETTAVA JA LOVIISAN VOIMALAN JATKO TURVATTAVA

Hallitus ja eduskunta linjaavat suomalaista energiapolitiikkaa merkittävällä tavalla tänä keväänä. Keskustan Uudenmaan piirin mielestä painopisteen näissä ratkaisuissa tulee olla kotimaisen uusiutuvan energian suosimisessa. Huippuosaaminen tällä sektorilla tuo Suomeen työtä ja teknologiasta myös vientituloja, ympäristön kannalta kestävällä tavalla. Suomi on myös EU:ssa sitoutunut lisäämään uusiutuvan energian osuuden 38 prosenttiin kokonaistuotannosta.

Ydinenergia on siirtymäkauden ratkaisu, jonka merkittävin ongelma liittyy ydinjätteeseen. Etuna puolestaan ovat vähäiset ilmastopäästöt ja kohtuuhintaisuus. Suomi tarvitsee ydinvoimaa osana kokonaisenergiantuotantoaan vielä lähivuosikymmeninä.

Loviisan nykyiset reaktorit alkavat olla käyttöikänsä päässä varsin pian, 2020-luvun lopussa. Keskustan Uudenmaan piirin mielestä valtion on turvattava Fortumin korvaavan ydinenergiatuotannon rakentaminen Loviisaan. Valtiojohtoisen Fortumin Loviisan ydinvoimalan 3. yksikön rakentaminen on jo olemassa olevan tuotannon korvaamista. Viime lupakierroksella Fortum ohitettiin.

Ydinvoimalupapäätökset ovat mitä suurimmissa määrin myös alueellisia kysymyksiä, vaikkakin arvioissa asetetaan suuri paino tulevalle energiatarpeelle ja lupia hakevien yrityksien edellytyksille. Eteläiselle rannikkoalueelle, erityisesti pääkaupunkiseudulle ja itäisen Suomen teollisuudelle sekä Loviisan kaupungille on Fortumin ydinenergiatuotannon keskeytymätön jatkuminen elintärkeää. Loviisa 3 –hanke sijoittuu sinne, missä energiaa käytetään.

Fortumin jääminen nyt ilman rakentamismahdollisuutta merkitsisi nykyisen Loviisan voimalan tuotannon alasajoa 15-20 vuoden sisällä. Se merkitsisi sitä, että valtio omistajan edustajana lopettaisi suoraan ja välillisesti 1000 työpaikkaa, jotka tällä hetkellä hyödyttävät itäistä Uuttamaata ja Kymenlaaksoa. Teknis-taloudellisesti paras ydinvoimalan sijoituspaikka jäisi hyödyntämättä.

Tämä ei liene kansakunnan edun mukaista. Valtio menettäisi suoraan miljardien tuotot ja saattaisi Helsingistä itään olevan rannikkoalueen suuriin vaikeuksiin.

Valtiolla on omistajapolitiikkansa mukaisesti vastuu valtionyhtiöiden etujen ajamisesta. Loviisan sähköntuotannon lakkaaminen merkitsisi myös sitä, että pääkaupunkiseutu jäisi ilman Fortumin tarjoamaa kaukolämpöverkko-optiota. Loviisasta johdettava kaukolämpöputki olisi erinomainen tapa korvata Helsingin kaupungin hiilenmusta energiapolitiikka.

Lisätietoja: piirin vpj Erkki Teräväinen, p. 040 504 7010