Työllistetään keskisuomalaista osaamista

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Työllistetään keskisuomalaista osaamista
4.10.2011 15:45

Keski-Suomen ongelma on korkeasti koulutettujen työttömyys. Se on kasvanut Jyväskylän yliopistossa tehdyn selvityksen mukaan vuosina 2005-2010 peräti reilun neljänneksen eli 27 prosenttia. Suurin yksittäinen selittävä tekijä on ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden työttömien määrän kasvu. Yksistään Jyväskylän ammattikorkeakoulusta valmistuu vuosittain noin tuhat opiskelijaa.

Koulutettujen nuorten työttömyys tulee keskustan mielestä ottaa vakavasti. Meillä ei ole varaa hukata tulevaisuuden pääomaa makuuttamalla nuoria osaajia työttömyyskortistossa saatikka kouluttaa heitä Keski-Suomessa vain Etelä-Suomen ja pääkaupunkiseudun tarpeita varten. Yli kolmannes Jyväskylässä ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneista nimittäin työllistyy Keski-Suomen ulkopuolella.

Hallituksen työllistämiskeinot ovat Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä varsin huterat. Nuorisotyöttömyyden hoitamiseksi on esitetty nk. yhteiskuntatakuuta, jolla turvataan työ-, harjoittelu tai koulutuspaikka kolmen kuukauden sisällä työttömäksi jäämisestä. Vastuunkantaminen on jätetty kunnille ja yrityksille. Samaan aikaan hallitus vielä säästää yritystoiminnan tuista ja vuorotteluvapaakustannuksista. Esimerkiksi vuorotteluvapaan sijaisuus on ollut monelle koulutetulle nuorelle tärkeä väylä oman alan työtehtäviin.

Korkeasti koulutettujen työttömyys vaatii taittuakseen hallitukselta niin elinkeino- kuin koulutuspoliittistakin kokonaisnäkemystä. Yrittäjyysopintoja tulee lisätä osaksi korkeakoulujen opetusohjelmaa, kuten Jyväskylän ammattikorkeakoulu on jo tehnyt.

Maakunnallisesti taas yhteisellä – oppilaitosten, koulujen, yritysten, kuntien ja kolmannen sektorin – tahdolla päästään pitkälle. Aloitetaan siitä, että suositaan keskisuomalaista osaamista ja keskisuomalaisia tutkintoja rekrytoinneissa.

Lisätiedot:
toiminnanjohtaja Pauliina Maukonen-Kärkkäinen