Torniainen, Vehkaperä ja Alatalo: Taajuushuutokauppa käsiteltävä uudelleen

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Torniainen, Vehkaperä ja Alatalo: Taajuushuutokauppa käsiteltävä uudelleen
20.9.2013 0:00

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset jäsenet, kansanedustajat Ari Torniainen, Mirja Vehkaperä ja Mikko Alatalo viestintäministerille:

800 MHz:n taajuusalueen huutokauppa, jolla luodaan edellytykset huippunopeiden 4G-laajakaistayhteyksien rakentamiselle, on ollut käynnissä jo tammikuusta alkaen. Muutaman kuukauden mittaiseksi suunniteltu prosessi on siihen liittyvien valuvikojen takia vain venynyt.

Torstaina Viestintävirasto keskeytti prosessin tarkistaakseen huutokauppamenettelyn sääntöjä. Uusi mallinnus uhkaa nostaa huutokauppahinnan yli pohjoismaisen vertailutason. Arvioiden mukaan viraston toimivaltuudet eivät edes riitä huutokaupan keskeyttämiseen ja sääntöjen viilaamiseen, vaan asian korjaaminen vaatii pikaisesti lakimuutoksen. Tietoyhteiskunnan kannalta tärkeä hanke uhkaa seuraavaksi jumiutua pitkiin valitusprosesseihin.

Keskusta katsoo, että viestintäministeri Pia Viitasen (sd.) on keskeytettävä taajuussoppa ja korjata asiaan liittyvät muutkin valuviat. Pidämme välttämättömänä, että hallitus tuo uuden lakiesityksen, jolla toimiluvan myöntäminen useammalle kuin kahdelle operaattorille tehdään mahdolliseksi. Se on kuluttajien etu ja tietoyhteiskunnan kehittämisen edellytys.

Tällä hetkellä toimiluvan myöntämisperusteet on räätälöity koskemaan vain kahta operaattoria. Hallituksen lähtökohtana on ollut taajuushuutokaupasta saatavien lupatulojen maksimointi. Linja on osoittautunut täysin vääräksi. Hallituksen olisi pitänyt ensi vaiheessa määritellä tietoyhteiskunnan tulevaisuuden tavoitteet, ja vasta sen jälkeen valuta toteuttamistapa.

Kuluttajien, viestintäpolitiikan ja kansantalouden kannalta valittu toimintatapa on pitkällä tähtäimellä vahingollinen. Nopeiden langattomien laajakaistaverkkojen rakentaminen erityisesti maaseudulle viivästyy.  Vain kahdelle toimijalle myönnettävä toimilupa ei edistä kilpailua, jolloin toimijat pystyvät keskenään sopimaan alueista ja hinnoista. Laskun maksaisi asiakas ilman, että hänelle olisi tarjolla muita operaattorivaihtoehtoja.

Lisätietoja: kansanedustajat Ari Torniainen, puhelin  050 512 0422, Mirja Vehkaperä, puhelin 050 512 1949 ja Mikko Alatalo, puhelin 050 511 3063