Timo Laanisen puhe puoluekokouksessa

Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Timo Laanisen puhe puoluekokouksessa
13.6.2014 16:00
TimoLaaninen1.jpg

Esityslistan mukaisesti esittelen tässä kohtaa selvityksen puolueen taloudellisesta tilasta, ehdotuksen jäsenyhdistyksiltä perittävistä jäsenmaksuista, kertomuksen puolueen toiminnasta päättyneellä kaksivuotiskaudella ja vielä ehdotuksen periaatteelliseksi talous- ja toimintasuunnitelmaksi seuraavalle kaksivuotiskaudelle.

Puoluesihteeri Timo Laaninen
Keskustan puoluekokouksessa Turussa 13.6.2014
Esityslistan kohdat 7.1. ja 7.3.

Hyvät puoluekokousedustajat!

Toimintakertomuksen osalta esitystäni täydentävät varapuheenjohtajat Annika Saarikko, Riikka Pakarinen ja Juha Rehula.

Aloitan jäsenmaksusta. Puoluehallitus esittää, että puolueen jäsenyhdistysten jäsenmaksu olisi seuraavallakin kaudella sama kuin nyt, 17 senttiä jäsenestä.
Tämä on siis puolueen jäsenmaksu. Puoluevaltuusto hyväksyi huhtikuussa suosituksen yhtenäisestä jäsenmaksukäytännöstä paikallisyhdistyksille. Sen mukaan jäsenmaksu olisi 30 euroa ja opiskelijoilta 20 euroa siten, että piirit perivät tuon maksun ja palauttavat piirikokouksen päättämän osuuden jäsenmaksuista yhdistyksille. Näinhän toimitaan jo nyt useissa piirijärjestöissä.

Kannatan vahvasti tämän suosituksen toteuttamista, se on tehokkain tapa vahvistaa yhdistysten ja piirien taloutta. Kyseessä on siis puoluevaltuuston suositus, asia ei ole tämän puoluekokouksen listalla päätösasiana.

Puolueen talouden tunnusluvut on kerrottu teille jaetussa puoluekokousasiakirjassa. Vuoden 2011 vaalitappion myötä puoluetuki pieneni kolmanneksella, mikä pakotti niin puolueen kuin piiritkin ankaralle säästökuurille. Ankaran menokurin, onnistuneen varainhankinnan ja luovien vaalikampanjaratkaisujen ansiosta puolueen talous on nyt vakaalla pohjalla. Meillä ei ole enää pitkäaikaista pankkivelkaa. Viime kesän Pyörät pyörimään –kampanja ansiosta kykenimme maksamaan viimeiset lyhennyserät pois etuajassa viime syksynä.

Puheenjohtaja Juha Sipilän linjauksen mukaan pidämme huolta siitä, että teidän ei jatkossakaan tarvitse kuulla juttuja umpivelkaisesta kepusta. Emme ota jatkossa velkaa vaalien rahoittamiseen.

Olemme saattaneet päätökseen myös Apollonkadun toimintojen järkeistämisen. Puolueen omistamien yhtiöiden, Apollon Verkkopalveluiden ja Apollo Groupin toiminta on ajettu alas. Nyt kaikki Apollonkadun työntekijät ovat suoraan puolueen palveluksessa.

On syytä tältäkin paikalta kertoa, mitä puoluetuen leikkaus on merkinnyt puoluetoimistolle. Puoluehallitus joutui vähentämään henkilöstön määrän jopa lähes puoleen siitä vahvuudesta, jolla valmistauduimme eduskuntavaaleihin 2011. Kaikki määräaikaiset tehtävät lopetettiin, minkä lisäksi jouduttiin turvautumaan myös irtisanomisiin. Puoluetoimistoon kohdistuneet vaatimukset ja tehtävät eivät kuitenkaan vähentyneet, joten säästöt on revitty Apollonkadun henkilöstön selkänahasta. Emme olisi selvinneet, ellei porukkamme olisi niin työlleen omistautunutta ja sitoutunutta. Tällä tiellä emme voi kuitenkaan kovin pitkälle enää kulkea, tehtävien ja resurssien ristiriita on ratkaistava ennen eduskuntavaalikampanjan kiihtymistä. Ja ettei totuus unohtuisi, myös piireissä henkilökunta on ollut viime vuodet lujilla.

Lue koko puhe tästä >>