Timo Kaunisto Keskustan euroehdokkaaksi

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Timo Kaunisto Keskustan euroehdokkaaksi
24.11.2013 15:30

MMM, maatalousyrittäjä Timo Kaunisto Loimaan Alastarolta on nimetty Keskustan eurovaaliehdokkaaksi. Valinta tapahtui Kuopiossa Keskustan puoluevaltuustossa.

Kaunisto (50) kertoo lähtevänsä tosissaan tavoittelemaan eurokansanedustajan paikkaa.  Eurovaalit eivät ole Kaunistolle välivaalit vaan hän korostaa sitoutumista kansainväliseen työhön, jos tulee valituksi. ”Euroopan unionin budjetista ja lainsäädännöstä edelleen noin 40 prosenttia kohdistuu maatalouteen ja aluepolitiikkaan. Suomi tarvitsee osaavia ja rohkeita edustajia tavoitteenaan paikka haastavassa parlamentin maatalous- tai ympäristövaliokunnassa”, Kaunisto sanoo.

Kauniston mukaan tuloksellinen toiminta Brysselissä vaatii oman alansa säädösten ja käytännön tuntemusta, monipuolista kielitaitoa ja käytännön vuorovaikutusosaamista.  ”Parlamentissa poliittiset ryhmät ovat hajanaisia ja tuki omille asioille on osattava hakea edustaja edustajalta, luotettavin perusteluin”, korostaa Kaunisto.

Kampanjassaan Kaunisto korostaa tuottajan ja kuluttajan asemaa ruokaketjussa parantavan reilun kaupan lainsäädännön aikaansaamista. ”Suomalainen talonpoika uhkaa kuolla sukupuuttoon ellei se saa osaansa keskittyneen kaupan ahneuden monopoleilta”, Kaunisto kärjistää.

Kaunisto puolustaa myös kulttuurin ja sivistyksen vahvaa roolia kansakunnan menestykselle. ”Pölhöpopulismia ja kiihkonationalismia vastaan on käytävä sydämen sivistyksellä ja herättelevän kulttuurin keinoin”.

Timo Kaunisto on toiminut Keskustan kansanedustajana (2007-2011) ja Keskustan varapuheenjohtajana (2010-2012). Hän on aiemmin työskennellyt myös toimittajana ja MTK:n tiedotuspäällikkönä. Vuonna 1994 Kaunisto oli EI EU:lle –kampanjan toiminnanjohtajana. Eurovaaleissa Kaunisto oli ehdolla 1999 päätyen toiselle varasijalle. Loimaan kaupunginvaltuutettu Timo Kaunisto  on myös Maaseudun Sivistysliiton puheenjohtaja.