Tiilikainen: Sote pelastui - yksi iso asia on nyt ratkaistu

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Tiilikainen: Sote pelastui - yksi iso asia on nyt ratkaistu
23.3.2014 14:00
KimmoTiilikainen1.jpg

Puheenjohtaja Juha Sipilän ja Keskustan aloitteesta sote-uudistuksessa päästiin kolmen vuoden päättämättömyyden jälkeen ratkaisuun.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen:

Opposition ja hallituksen yhteistyönä on sovittu suomalaisesta sote-mallista, jolla voidaan turvata koko Suomessa lähipalvelut, nopeuttaa pääsyä lääkärille ja lopettaa ihmisten pompottelun yhden hoitopaikan luukulta toiselle.

Palvelujen järjestämisvastuu kotikuntien ja sote-palvelujen viiden alueellisen järjestäjän välillä on Keskustan kotikunta-maakuntamallin mukainen. Kotikunnissa päätetään jatkossakin esimerkiksi lasten päivähoidosta, peruskoulusta, kulttuuri-, liikunta- ja vapaa-aikapalveluista, asuinviihtyvyydestä ja elinvoimasta.

Hallitus joutuu nyt tunnustamaan tosiasiat myös kuntauudistuksen osalta. Käytännössä ratkaisu poistaa paineen järjettömiltä kuntaliitoksilta. Päätösvalta suomalaisten lähipalvelujen ja kotikuntien tulevaisuudesta on siellä, minne se kuuluu – kuntalaisilla ja kuntien päättäjillä. He voivat nyt keskittyä palvelujen uudistamiseen ja oman kotikunnan kehittämiseen.

Suomen tilanne on vakava. Nyt yksi iso asia on saatu ratkaisuun. Seuraavaksi meidän on keskityttävä siihen, miten ihmisille saadaan töitä sekä Suomen talous kuntoon ja kasvuun.

Lisätietoja klo 16 jälkeen:
eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen jälkeen, puhelin 050 511 3174