Tiilikainen: Käyttämättömät työllisyysrahat palkkatukeen

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Tiilikainen: Käyttämättömät työllisyysrahat palkkatukeen
27.9.2013 0:00

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Kimmo Tiilikainen esittää, että käyttämättöminä makaavia työllisyysrahoja ohjataan työllistäville pienyrittäjille ensimmäisen työntekijän palkkatukena.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Kimmo Tiilikainen:

- Viime vuonna työllisyysrahoja jäi käyttämättä noin 80 miljoonaa euroa. Tänä vuonna valtion kassassa makaa samoja määrärahoja elokuun tietojen mukaan noin 200 miljoonaa euroa. Tämä on käsittämätöntä tilanteessa, jossa maassa on yli 300 000 ihmisen suurtyöttömyys ja lisää työttömiä tulee koko ajan.

Tiilikaisen mukaan Kataisen ja Urpilaisen sinipunahallitus levittelee käsiään työttömyyden kanssa. Ihmisiä laitetaan koko ajan kilometritehtaalle, mutta yhtään ainoaa ratkaisua hallitukselta ei ole tullut siihen, miten työllisyyttä saadaan parannettua tässä ja nyt.

- Työttömyyden torjumisen sijaan Kokoomus ja SDP riitelevät keskenään siitä, mikä on temppu- ja mikä pampputyöllistämistä. SDP:n mukaan Kokoomus tarjoaa ihmisille pamppua ja Kokoomuksen mukaan SDP puolestaan temppua. Keskusta haluaa tarjota ihmisille työtä.

Keskusta on jo aiemmin jättänyt ja jättää myös tänä syksynä lakialoitteen ensimmäisen työntekijän palkkatuesta.

- Jos tuhatkin yksinyrittäjää palkkaisi ensimmäisen työntekijän, menoja kertyisi enintään kymmenen miljoonaa vuodessa. Se on murto-osa käyttämättömänä makaavista työllisyysrahoista.

Viime vuosina työpaikat ovat syntyneet nimenomaan pieniin yrityksiin ja sama koskee tulevaisuutta. Kun suuryritykset ovat irtisanoneet, pienet yritykset ovat pitäneet huolta työntekijöistään ja ovat kyselyjen mukaan valmiita investoimaan ja työllistämään. Valtiovallan tehtävä on toimia tässä nyt, Tiilikainen painottaa.

Tiilikainen muistuttaa, että yrittäjyydessä suurimmat kynnykset ovat perustamisvaihe ja juuri ensimmäisen työntekijän palkkaaminen.

Lisätietoja: eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen, puhelin 050 511 3174