Tiilikainen: Katainen myönsi rakennepaketin olevan tyhjän päällä

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Tiilikainen: Katainen myönsi rakennepaketin olevan tyhjän päällä
14.10.2013 0:00

Pääministeri Jyrki Katainen myönsi tänään Kokoomuksen puoluevaltuustossa, että hallituksen rakenneuudistukset perustuvat pitkälti uskoon. Se on syksyn merkittävimpiä poliittisia lausuntoja.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen:

Hallituksella ei ole toisin sanoen esittää Keskustan vaatimia kunnon laskelmia siitä, miten ns. rakennepakettiin sisältyvät yli 30 toimenpidettä, kuten kotihoidontuen leikkaus ja kuntien pakkoliitokset, kurovat umpeen talouden kestävyysvajetta.

On ennenkuulumatonta, että hallituksen tärkein asiakokonaisuus on käytännössä täysin tyhjän päällä. Tämä asia on mittaluokaltaan aivan toinen kuin hallitusta jo valmiiksi huojuttava Hautala-kohu.

Toinen Kataisen kysymyksiä herättävä lausunto liittyy rakenneuudistusten tärkeysjärjestykseen. Kataisen mukaan rakenteellisista uudistuksista tärkein on eläkeuudistus.

Pääministeri ja koko hallitus ovat yli kahden vuoden ajan korostaneet, että kuntauudistus on vaalikauden tärkein rakenneuudistus. Siis että suurkunnat kyhäämällä Suomi pelastuu. Katainen veti maton tällä lausunnollaan itsensä alta.

Miten eläkeuudistus voi olla tärkein rakenneuudistus, kun hallituksen toinen pääpuolue, SDP, kieltäytyy uudistuksesta vastustamalla eläkeiän nostoa? Mitä varten hallitus on olemassa?

Vai onko kyse siitä, että pääministerinkin tulkinnan mukaan SDP rakennepaketista päättäessään tosiasiallisesti hyväksyi eläkeiän noston, vaikka muodollinen päätös jätettiin myöhemmin tehtäväksi? Julkisuudessahan tulkinta on laajasti ollut tämä ja tähän olemme myös Keskustassa yrittäneet saada selvyyttä.

Kysymykset siitä, miten Suomea oikein johdetaan, ovat pääministerille ja hallitukselle näiden puheiden jälkeen entistäkin kiusallisempia.

Lisätietoja: eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen, puhelin 050 511 3174