Tiilikainen: Haastajana eteenpäin

Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Tiilikainen: Haastajana eteenpäin
27.5.2014 8:00
KimmoTiilikainen1.jpg

Keskustan vaalitulos oli osoitus ihmisten kohtaamisen voimasta.

Ehdokkaamme kävivät jokaisessa kunnassa keskustelemassa Suomen tulevaisuudesta ja linjasta, rakentamassa luottamusta ja kertomassa vaihtoehdostamme. Kiitos kuuluu myös ehdokkaiden tukiryhmille, puolueen paikallisille toimijoille, kansanedustajille ja työntekijöille. Kaikki tekivät väsymättömästi työtä yhteisen hyvän eteen, kun rahaa mittavaan mainontaan ei puolueella ollut.

Keskusta lähettää Euroopan parlamenttiin kolmen kokeneen poliitikon joukkueen. Anneli Jäätteenmäki, Olli Rehn ja Paavo Väyrynen toimivat taatusti Suomen parhaaksi ja puolustavat tinkimättömästi suomalaisten etua.

Kun myös RKP sai mepin, paljon parjatun Alden valtuuskunta on Suomen suurin. Esitän keskustan kilpailijoille ja osalle mediaakin pyynnön, että tahallisia väärinymmärryksiä ja suoranaista vääristelyäkin sisältänyt keskustelu Aldesta ja sen poliittisesta linjasta päättyy näihin vaaleihin.

VAALITULOSTA voi pitää epäluottamuslauseena hallituspuolueille ja niiden politiikalle.Ne menettivät RKP:tä lukuun ottamatta kannatustaan. Oppositiopuolueet sen sijaan vahvistivat kannatustaan.

Vaikka tyytymättömyys kohdistui nyt suurimmin SDP:hen, myös kokoomus menetti. Lisäpaikkaa ei tullut, vaikka muuta haluttiin uumoilla. Yhä suurempi osa suomalaisista näyttää näkevän kokoomuslaisen kiiltokuvapolitiikan ja mediasirkuksen taakse.

SUOMEN suurin uhka on kasvava, nyt noin 400 000 ihmisen suurtyöttömyys ja talouden huono kehitys. Keskusta on vaatinut, että kun pääministeri ja hallitus kesäkuussa vaihtuvat, tarvitaan kokonaan uusi ohjelma työllisyyden parantamiseksi ja työttömyyden vähentämiseksi. Sunnuntain vaalitulos laittaa kysymään, mitkä ovat nykyisen hallituspohjan oikeutus jatkaa ikään kuin ilmoitusasiana ja edellytykset Suomen suunnan muuttamiseen.

KESKUSTA on joka tapauksessa kokoomuspolitiikan ykköshaastaja ja päävaihtoehto Suomen tulevaisuuden rakentamisessa. Jotta muutos voi toteutua, nyt kotiin jääneiden varsinkin Itä- ja Pohjois-Suomessa on lähdettävä tulevissa vaaleissa äänestämään.

Erittäin alhaisen äänestysprosentin pitäisi laittaa kaikki vastuulliset puolueet peilin eteen ja etsimään ratkaisuja ihmisten osallisuuden vahvistamiseksi.

Kimmo Tiilikainen
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja