Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Syyskokouksensa puhuttiin hallituksen onnistuneesta hämmennyksestä ja politiikan arvovalinnoista
9.12.2011 16:08

Keskustan Karjalan piiri piti syyskokouksensa 21. päivä marraskuuta Parikkalassa.

Syyskokouksen poliittisen keskustelun aloittanut kansanedustaja Ari Torniainen kertoi eduskunnan kuulumisia. Eduskuntaryhmä jalkautui 11 edustajan voimin 1.11 Etelä-Karjalan kuntiin. Torniaisen mielestä päivä oli tehokas, antoisa, tarjosi Keskustalle näkyvyyttä sekä kunnissa ihmisten parissa että mediassa. Torniaisen mielestä jalkautumisen mallia kannattaa käyttää myös muissa Keskustan piireissä.

Kansanedustaja Torniainen summasi uuden hallituksen puolen vuoden aikaansaannokset onnistuneeksi hämmennykseksi. Ensin Kataisen hallitus puhui valtiojohtoisesta pakkoliitoksista ja nyt näyttää siltä, että kuntia pyritään liittämään niiden rahoituspohjaa heikentämällä. Torniainen puhui Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiristä ja mietti eikö Eksote riitä Etelä-Karjalan vastaukseksi kuntakeskustelussa?

Ari Torniainen mainitsi Kataisen hallituksen aikaansaannoksiksi myös polttoaineen veronkorotukset, kotitalousvähennyksen heikennykset, ammattikorkeakoulujen aloituspaikkojen vähennykset, maakuntien kehitykseen-, homekoulujen korjauksiin-, perustiestön- ja alemman tieverkkoon käytettävien määrärahojen leikkaukset. Linjausten taustalla Torniainen näki suuruuden ja keskittämisen ihannoinnin, mikä ei luo työtä tai talouskasvua, pikemminkin päinvastoin.

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen esitteli Keskustan vaihtoehtoa. - Hallitus tulee nyt haastaa, ei motkottamisen ilosta vaan asialinjalla, Tiilikainen näki tilanteen.

–Meidän tulee olla uskottava. Keskusta haluaa vähemmän velkaa ja parempaa elämää. Arvovalintana nyt tulee vastata kysymyksiin: Annetaanko nyt veronkevennyksiä vai turvataanko palvelut? Verotetaanko enemmän vai pyritäänkö lisäämään kulutusta? Keskustan linja on, että ruoka, lämpö ja energia tulisi turvata ja kerskakulutusta voisi verottaa enemmän, Tiilikainen linjasi.

Talouden kasvun turvaamiseksi Keskusta haluaisi keskittyä pk- yrittäjyyteen, ei niinkään suuriin yrityksiin. Tiilikainen puhui taloudellisesta oikeudenmukaisuudesta. Tiilikainen arvioi Keskustan arvoja Keskustan toimien valossa perusturvan, ihmisyyden, koulutuksen ja kuntapalvelujen aloilla. Tiilikainen kiteytti viestinsä kokousväelle: - Politiikkaa voidaan edelleen tehdä aatteiden ja arvojen mukaan.

Lopuksi Tiilikainen kertasi Keskustan välikysymyksen sisällön: Keskusta halusi välikysymyksellä vastauksia kysymyksiin: miten turvataan palvelut ja lähidemokratia? Tiilikainen korosti kuinka tärkeitä edellä mainitut asiat ovat paitsi Keskustalle myös koko Suomelle.

Kokouksen kannanotto koski kuntapolitiikkaa ja Eksotea.

Lisätietoja;

Ari Torniainen