Suomen hallituksen toimittava telakka-asiassa

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Suomen hallituksen toimittava telakka-asiassa
28.12.2012 0:00

Keskustan maakuntahallitusryhmä pitää STX:n tilauksen lipsumista Turusta Ranskaan työllisyyden, viennin ja koko meriteollisuusklusterin tulevaisuuden kannalta suurena menetyksenä.

Suomen hallituksen toimittava telakka-asiassa

TALOUS | Turun Sanomat 11:22

– Suomen hallitus ei saa nyt jäädä toimettomana paikoilleen vaan sen on mahdollistettava meriteollisuuden rakennemuutoksen kohdanneille yrityksille uusien mahdollisten laivatilausten lisäksi suuntautuminen myös uusille markkinoille ja toimialoille. Työllistymistä ja kasvua muuhun metalliteollisuuteen, energiateollisuuteen ja rakennusteollisuuteen on tehostettava, jotta nyt kohdatut menetykset saadaan kompensoitua.

Kiinnostavimpia ja kehittyvimpiä liiketoiminta-alueita tällä hetkellä ovat mm. risteilijöiden korjaus- ja saneerausrakentaminen, greentech ja energiansäästöön liittyvät ratkaisut sekä LNG:n kuljetukseen, jakeluun ja käyttöön liittyvät kehitysprojektit.

Uudet markkina-alueet, kuten Venäjä ja Algeria, sekä energiateollisuuden pohjoisten alueiden kasvu Ruotsissa, Norjassa ja Kanadassa on nähtävä mahdollisuuksina selvitä eteenpäin nyt syntyneestä tilanteesta.

Keskustan maakuntahallitusryhmä vaatii Suomen hallitukselta nyt toimenpiteitä, joilla parannetaan suomalaisten yritysten hintakilpailukykyä ja vahvistetaan kotimaista teollisuuden omistajuutta. Tästä STX:n omistaman korealaisyhtiön toiminta on varoittava esimerkki, joka ei saa jatkossa toistua.