Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Sotilaallinen liittoutumattomuus on Suomen edun mukaista – kyberturvallisuudesta kilpailuvaltti
7.5.2014 10:00
SeppoKääriäinen1.jpg

Seppo Kääriäinen ja Juha Sipilä esittelivät Keskustan ulko- ja turvallisuuspoliittisen linjauksen keskiviikkona Helsingissä.

- Keskustan keskeisimpiä tavoitteita ovat Pohjois-Euroopan turvallisuus- ja sotilaspoliittinen vakaus ja hyvät naapurisuhteet jokaiseen ilmansuuntaan.

Maailman tapahtumiin ja ilmiöihin on vastattava ajantasaisella kansallisella ja kansainvälisellä yhteistyöllä. Eristäytyminen olisi Suomelle vahingollista, Keskustan ulko- ja turvallisuuspoliittisten linjausten valmistelua johtanut kansanedustaja Seppo Kääriäinen sanoo.

Keskustan mielestä sotilaallinen liittoutumattomuus on jatkossakin Suomen etujen mukaista ja vahvistaa osaltaan Pohjolan turvallisuuspoliittista vakautta. Suomen on perusteltua jatkaa käytännönläheistä kumppanuusyhteistyötä sotilasliitto Naton kanssa. Suomen on kuitenkin toimittava omissa ratkaisuissaan niin, että liittoutuminen on mahdollista, jos valtionjohto ja kansa päätyvät uuteen perusratkaisuun.Keskustan linjan mukaan Nato-jäsenyyden mahdolliseen hakemiseen vaaditaan kansanäänestys.

Yleinen asevelvollisuus, laaja säännöllisesti kertausharjoitettu reservi, ajantasainen varustus sekä moitteettomasti toimiva yhteistyö viranomaisten ja sidosryhmien kanssa mahdollistavat koko maan puolustamisen uskottavalla tavalla. Keskusta kannattaa sitä, että kutsuntoihin kutsuttaisiin sekä naiset että miehet. Samalla kutsuntoja tulee kehittää ”tulevaisuuskutsuntojen” suuntaan. Niissä nuori voi käydä asevelvollisuuteen liittyvien kysymysten ohella läpi opintotilanteeseensa, terveydentilaansa ja tulevaisuuden suunnitelmiinsa liittyviä asioita yhdessä eri alojen ammattilaisten kanssa. Asevelvollisuus säilyisi pakollisena vain miehille.

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilän mukaan maailmassa tarvitaan käytännöllistä ongelmienratkaisukykyä, joka sopii Suomen kansainväliseen vastuuseen erityisen hyvin.

- Suomella on paljon annettavaa ihmiskuntaa vaivaavien suurten ongelmien, kuten ruoka-, vesi- ja energiapulan sekä ilmastonmuutoksen torjunnan, kestävässä ratkaisemisessa. Pieni maa voi osoittaa johtajuutta ja rakentaa rauhaa tällaisten kysymysten kautta.

Keskusta pitää kyberturvallisuutta mahdollisuutena Suomelle korkean teknologian maana. Kyberturvallisuus ja yksityisyyden suoja luovat erinomaisen lähtökohdan investoinneille ja suomalaisten yritysten kansainväliselle menestykselle.

- Kybertuvallisuutta parantavilla järjestelyillä ei saa loukata kansalaisten yksityisyyden suojaa. Suomella on mahdollisuuksia luoda yksityisyyden suojasta ja kunnioittamisesta oman taloutensa kilpailuvaltti. Meille olisi kaikin tavoin vahingollista lähteä lyhytnäköisesti kopioimaan toisten
valtioiden vakoiluohjelmia. Kuunteluoikeuksien laajentamisen sijaan kannattaa harkita
muista poikkeavaa strategiaa.

Lue koko linjaus >>