Sipilä: Euroopan parlamentille yksi istuntopaikka

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Sipilä: Euroopan parlamentille yksi istuntopaikka
20.5.2014 14:00
JuhaSipilä1.jpg

Euroopan parlamentin kuukausittainen rekkaralli Brysselin ja Strasbourgin välillä on veronmaksajien rahojen silkkaa tuhlausta.

Erityisesti näin taloudellisesti tiukkoina aikoina myös julkishallinnolta vaaditaan turhan byrokratian karsimista, tehokkuutta ja veroeurojen järkevää käyttöä. Julkishallinnon on toimittava esimerkkinä.

Keskusta kannattaa omassa EU-ohjelmassaan sitä, että Euroopan parlamentin istuntoja järjestetään vain yhdessä paikassa. Samaa on vaatinut eurooppalainen keskustaliberaalipuolue ALDE, johon Keskusta kuuluu. Asia ei ole kuitenkaan edennyt, sillä muut suuret eurooppalaiset puolueet ja ryhmät eivät ole olleet ehdotuksen takana.

Esimerkiksi parlamentin suurin ryhmä EPP, johon Suomesta kuuluvat kokoomus ja kristillisdemokraatit, vastustaa tässä tapauksessa muutosta ja kannattaa vanhan säilyttämistä. Se ei halua luopua parlamentin toisesta istuntopaikasta.

Päätös yhdestä istuntopaikasta edellyttää jäsenmailta yksimielisyyttä. Ratkaisuun on mahdollista vaikuttaa parlamentin enemmistön kannan kautta, joka taas vaatii kompromissiratkaisun löytämistä kolmen suurimman poliittisen ryhmittymän kesken. Toivon tähän byrokratian karsintatyöhön Keskustan ja ALDE:n rinnalle mukaan myös kokoomuksen, sosiaalidemokraattien ja perussuomalaisten eurooppalaiset taustapuolueet.

Juha Sipilä, puheenjohtaja