Saarikko blogissa: Sote-soppa kypsyi sovuksi

Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Saarikko blogissa: Sote-soppa kypsyi sovuksi
23.3.2014 19:00
AnnikaSaariko1.jpg

"Sote ja rauha." "Kylmä sote on päättynyt." "Välittääkö kukaan enää sote-veteraaneista?" "Kaikki on sallittua sotessa ja rakkaudessa."

Päivän sote-sopu innoitti monenlaiseen sanaleikkiin sosiaalisessa mediassa. Viljelty huumori surkuhupaisuudessaan kertoo jotakin syvää päättäjien omastakin turhautumisesta uudistuksen vaikeisiin vaiheisiin.

Kolme vuotta hallitus yritti saada aikaiseksi uutta rakennetta sosiaali- ja terveyspalveluille. Yksimielisyyttä ei syntynyt. Sovittujen mallien monimutkaisia koukeroita edes hallituspuolueet itse eivät tainneet lopulta ymmärtää. Sitten ounasteltiin perustuslaillisten ongelmien tulevan vastaan.

Kuinka monta kertaa kuulimme lauseet "Ihan pian sote-solmu avataan!" tai "Ratkaisu sotesta on jo melkein valmis." Kytköksestä kuntauudistuksen ja soten välillä pidettiin kiinni kuin hukkuvat pelastusrenkaistaan.

Keskustan kotikunta-maakuntamalli ei kelvannut hallitukselle sellaisenaan. Parlamentaariselle valmistelulle oltiin nihkeitä.

Sitten kaikki muuttui. Vihdoin. Onneksi.

Yhä heikkenevä taloustilanne ja yllättäen kiristynyt ulkopoliittinen tilanne vaikuttivat taatusti puolueiden tilannearvioon. Kaikki tapahtui yllättävän nopeasti. Vastuuta ratkaisusta kantoivat ennen muuta puolueiden puheenjohtajat. Näin kuuluukin.

Lopputulemana syntyi ratkaisu viidestä sote-alueesta, mikä tapahtui käytännössä muutaman päivän aikana. Malli on Euroopan mittakaavassa ainutlaatuinen ja laajuudeltaan riittävän suuri.

Keskustassa arvio sopuun sitoutumisesta kytkeytyi näkemykseni mukaan neljään asiaan.

1) Uudistuksemme tärkein tavoite oli kyetä purkamaan rajat sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä. Tämä siksi, että ihminen - sairaana ja terveenä - on kokonaisuus.

2) Pidimme erittäin huolestuttavana sitä, että maahan olisi synnytetty pakkoraossa hätäratkaisu, jonka korjaamisessa olisi kulunut seuraavan hallituksen aika. Pikaratkaisut eivät olisi myöskään paikanneet sote-uudistuksen tehtävää kuroa kestävyysvajetta umpeen.

Erityisen valitettavana pidimme vaihtoehtoja, joissa ei olisi onnistuttu yhdistämään rakenteiden uudistukseen rahoituksen uudistamista. Ydinasia on, että terveydenhuollon monimuotoinen rahoituskuvio siirtyy jatkossa yhteen laariin, laajalle sote-alueelle.

3) Oli välttämätöntä purkaa epätoivoinen kytkös sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen sekä Kataisen hallituksen kuntauudistuksen välillä. Tällä ratkaisulla kunnille annetaan työrauha ja tehtävät selkiytyvät. Kotikunnalle jää yhä paljon vastattavaa - päivähoidosta elinkeinopolitiikkaan.

4) Uudistusta voidaan nyt jatkaa parlamentaariselta pohjalta. Yksityiskohtia on vielä joukko auki, mutta tärkeää on, että pääsemme niihin nyt vaikuttamaan poliittisessa ohjausryhmässä. Erityisen kriittisesti tulee suhtautua siihen, että lopullisessa lakiesityksessä huomioidaan riittävän selvästi se, että Suomen alueet ovat erilaisia. Terveydenhuolto Varsinais-Suomen lyhyillä etäisyyksillä ja Lapin pitkillä välimatkoilla näyttävät erilaisilta.

Joku jo ehätti ounastelemaan, onko soten sopuun kytketty jotakin suurempaa suunnitelmaa tulevasta hallituspohjasta? Vastaus: ei ole. Tämä on vain yksiselitteisesti hieno yhteinen ponnistus suomalaisten palvelujen parhaaksi.

Toinen taas arveli, onko tähän ratkaisuun nivottu muita poliittisia lehmänkauppoja. Vastaus: ei ole.

Suurin toiveeni on, että tänään julkistettu ratkaisu olisi omiaan lisäämään ihmisten luottamusta poliitikkoihin ja poliittiseen päätöksentekoon. Että me puolueissa todella kykenimme tähän. Ei se helppoa ollut. Ja selvää on, että monta keskustelua on vielä edessä, yhdessä ja erikseen. Vaikka nyt tuntuu hyvältä, vaikeitakin karikkoja voi olla vielä edessä.

Olen hirveän ylpeä Keskustasta, joka halusi olla tässä asiassa mukana ja piti yhteistyön kättä kurkotettuna hallituksen suuntaan. Politiikassa ollaan mukana siksi, että yhteiset asiat ratkeaisivat.

On nimittäin niin, että vaikeat asiat eivät tähän lopu. Hallituksella on kehysriihessään edessä miljardiluokan urakka. Säästöjä tarvitaan, mutta sitäkin kipeämmin näköala uusista työpaikoista.

Mutta sitä ennen. Kuinka sopivasti juuri kohti kevättä kurkottavana seesteisenä sunnuntaina: Sote ja rauha.

Annika Saarikon blogi >>