STX-päätös on viime hetken positiivinen ratkaisu

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / STX-päätös on viime hetken positiivinen ratkaisu
27.2.2013 0:00

Keskustan Varsinais-Suomen piirin Yrittäjätoimikunta yhtyy Varsinais-Suomen telakkatyöryhmän jäsenen esilletuomaan piirin lausuntoon, jonka mukaan piiri pitää telakkayhtiö STX:n sitoutumista pääomitukseen, alusten tilaajan merkittäviä rahoitusjoustoja ja valtion toimia Varsinais-Suomen työllisyyden ja suomalaisen telakkaosaamisen kannalta viime hetken ratkaisuna.

STX-päätös on viime hetken positiivinen ratkaisu

Keskustan Varsinais-Suomen piiri pitää telakkayhtiö STX:n sitoutumista pääomitukseen, alusten tilaajan merkittäviä rahoitusjoustoja ja valtion toimia Varsinais-Suomen työllisyyden ja suomalaisen telakkaosaamisen kannalta viime hetken ratkaisuna.

Valtion kahdelle TUI-risteilijälle myöntämä yhteensä 31 miljoonan euron innovaatiotuki ja Turun telakan maa-alueen osto takaisinvuokralla telakkayhtiölle olivat välttämättömiä ja positiivisen ratkaisun kannalta tarpeellisia toimia. Samoin telakan verkostoyrittäjien ja työntekijöiden sitoutuminen telakan rahoituksen ja kannattavuuden turvaamiseksi ovat olleet merkittäviä edellytyksiä nyt syntyneelle ratkaisulle.

Toimilla autetaan ja varmistetaan kahden TUI-risteilijän rakentaminen, mutta se ei ratkaise kaikkia Turun telakan ongelmia. Sen jälkeen telakan pitää itse saada uusia tilauksia. STX:n Turun telakan toiminnan turvaamiseksi valtion tulee edelleen olla aktiivinen kannattavan suomalaisen teollisuuden ja telakkaosaamisen suhteen.

Lisätietoja:
Pekka Myllymäki (kesk)