Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutiset ja Keskusta-TV / Uutiset / Ryhmäpuheenjohtaja Kurvinen: Keskustaa tarvitaan hallituksessa – Vuosaaresta harppaus kohti bio- ja kiertotaloutta
3.2.2020 18:05
Kurvinen-Antti-2019-uutiskuva.jpg

Ilmastoneuvonpito osoitti, miksi Keskusta on hallituksessa. Hallitus sitoutui siihen, että päätöksillä ei kohtuuttomasti hankaloiteta ihmisten arkea.

Ilmastoneuvonpidon lopputulema osoittaa, miksi Keskustaa tarvitaan hallituksessa. Puolenpidosta on kyse. Lopputulema olisi ilman Keskustaa ollut todennäköisesti isosti toisenlainen.

Keskustan tavoite oli vauhdittaa siirtymistä saastuttavien fossiilisten polttoaineiden käytöstä puhtaisiin ratkaisuihin ja kotimaisten, uusiutuvien luonnonvarojen käyttöön. Tämä on tärkeintä ilmastonmuutoksen hillitsemisessä, kuten myös asiantuntijat ovat todenneet. Onnistuimme tavoitteessamme.

Vuosaaren neuvonpidossa otettiin iso harppaus kohti kestävän kehityksen bio- ja kiertotaloutta. Toivoa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on, vaikka pelottelijoita riittää.

Järkivihreän politiikan mukaisia ratkaisuja ovat ennen muuta ilmastorahasto, teollisuuden sähköveron alentaminen ja puurakentamisen lisääminen. Ne osaltaan mahdollistavat sen, että voimme viedä yhä enemmän päästöjä vähentäviä ratkaisuja ja osaamista maailmalle.

Tämä puolestaan luo uusia työpaikkoja maakuntiin. Keskusta tekee kaiken voitavansa, jotta mahdollisimman moni metsäteollisuuden suunnitelluista investoinneista toteutuu. Luonnon monimuotoisuudesta on pidettävä samalla huolta.

Keskustan tavoite oli myös varmistaa, että päätökset tehdään oikeudenmukaisesti koko maan ja kaikkien suomalaisten kannalta. Myös tässä onnistuimme. Olemme jo aiemmin torjuneet esimerkiksi polttoaineiden lisäveronkorotukset. Hallitus sitoutui ylipäätään siihen, että päätöksillä ei kohtuuttomasti hankaloiteta ihmisten arkea. Syyllistäminen sekä ylhäältä sanellut, järjettömyyksiin menevät kiellot ja rajoitteet kääntävät tärkeän asian itseään vastaan.

Uskon, että näiden päätösten taakse on Keskustan jäsenten ja kannattajien laajasti suhteellisen helppo asettua.