Rossi: Suomi kriisiytyy – hallitus uinuu

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Rossi: Suomi kriisiytyy – hallitus uinuu
23.9.2013 0:00

Syksy on ollut synkkää aikaa yt-uutisten rintamalla. Savossa Hartmann Varkaus sulkee viimeisen tuotantokoneensa tänään lauantaina, Karelia-Upofloor pistää kiinni Kuopion tehtaan ja Savon Sanomat vähentää väkeä. Suomalaiset pysäytti Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myyminen. Tällä viikolla kuultiin STX Finlandin sulkevan Rauman telakan ja työn loppuvan 700 hengeltä, Metson vähentävän Suomesta 660 työntekijää ja Tiimarin konkurssin myötä yli 500 työpaikan olevan uhattuna. Nämä olivat vain jäävuoren huippu.

Suomen talous ja työllisyys ovat rajussa pudotuksessa. Tuhannet suomalaiset menettävän työnsä, velkaongelmat kärjistyvät ja toimeentulo on uhattuna. Tällä vauhdilla lähes kaikki kunnat ovat kohta kriisikuntia, kuten myös valtio.

Työmarkkinajärjestöt ovat hoitamassa oman leiviskänsä maltillisella palkkaratkaisulla. Mutta mitä tekee hallitus tässä ja nyt akuutin ja käsiin räjähtävän työttömyysaallon keskellä? Pääministeri Katainen filosofoi työn merkityksestä, muutosvoimista ja perää oppositiolta vaihtoehtoja. Hallitukselle kuuluu vastuu ratkaisuista, ei oppositiolle! Hehkutettu rakenneuudistuspaketti on vailla lihaa ja verta. Enää ei mainostoimiston hienolta kuulostavat korulauseet auta kun suomalaisten ehjä arki on uhattuna – suomalaiset kaipaavat tekoja.

Hallituksen merkittävin ratkaisukeino on ollut tähän mennessä yhteisöveron roima laskeminen. Se ei tuo yrityksille lainkaan hyötyä, jos ensin ei pystytä saamaan aikaan liikevaihtoa ja tulosta. Toisaalta työvoiman tarjonnan lisääminen ei auta, jos ei ole työpaikkoja joihin työllistyä. Tasa-arvon nimissä ratsastaen tehty kotihoidontuen leikkaus uhkaa ajaa vain lasten isiä ja äitejä työttömyyteen. Nyt kaikki paukut olisi suunnattava työpaikkojen luomiseen ja työllisyyden vahvistamiseen!

Suomi kyllä kykenee selviytymään tästäkin pinteestä, mutta se edellyttää selkeää suunnan muutosta. Teollisuutemme rapautunut kilpailukyky on palautettava ja annettava pk-yrityksille mahdollisuus kasvaa ja työllistää. Uusi Nokia voi syntyä vain tuhansista pienistä puroista.

Keinoja kyllä löytyy, jos on halua. Yritykset tarvitsevat kohtuuhintaista rahoitusta ja kannusteita kohentaa omia pääomia. Keskusta on esittänyt jo pitkän aikaa miljardiluokan rahastoa rahoittamaan kasvuyrityksiä valtion, eläkeyhtiöiden ja yksityisen rahan yhteistyönä. Tässä ei kymmenien miljoonien näpertely auta.

Yksinyrittäjille tulisi tarjota tukea ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen. Se on aina iso askel ja yrityskokon suhteessa hyvin iso riski. Suomessa on purettava patouma ja saatava käyntiin yrittäjien sukupolvenvaihdosten aalto. Tämä edellyttää helpotusta kohtuuttomiin perintöveroseuraamuksiin. Nuorella polvella on halua ja taitoa viedä yritykset uudelle tasolle.

Näivettymisen sijaan nyt on tilaus rohkeille panostuksille, jotka kantavat hedelmää tulevaisuudessa. Tämä tarkoittaa julkisten rakennusten korjaamista terveiksi, satsauksia teihin, rautateihin ja vesiväyliin, kuljetuskustannusten laskemista sekä investointeja suomalaiseen osaamiseen.

Aika tiimalasissa valuu. Herääkö Kataisen sinipunahallitus?

Lisätietoja: kansanedustaja Markku Rossi, puhelin 050 511 3056