Rinteen asema horjuu

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
2.12.2019 16:00
Aloituspuheenvuoro Ala-Nissilä.jpgAloituspuheenvuoro Ala-Nissilälältä

Rinteen selvitykset eivät vakuuta keskustalaisia eduskuntaryhmän jalkauttamistapahtumassa Jokioisilla

Eduskunnan jalkautumistapahtumassa Jokioisilla istuvan kansanedustajan Hilkka Kempin korvasivat entiset kansanesustajat Olavi-Ala-Nissilä ja Sirkka-Liisa Anttila sekä Etelä-Hämeen piirin puheenjohtaja Johanna Häggman. Kemppi osallistui eduskuntaryhmän kriisipalaveriin Helsingissä.

Johanna Häggmanin puheenvuoro.jpg
Johanna Häggmanin puheenvuoro

Olavi Ala-Nissilä.jpg
Olavi Ala-Nisssilä
 Johanna Häggman.jpg
Johanna Häggman

Puheenvuorossaan Olavi Ala-Nissilä käsitteli laajasti menneitä ja ajankohtaisia tapahtumia politiikan rintamalta. Myös mm. kuntataloutta ja meneillään olevaa hallituskriisiä. Verokorttiuudistus rokottaa voimakkaasti kuntien taloutta, kun osa kuluvan vuoden verokertymästä tuloutuu vasta ensi vuonna. Kierre voi jatkua myös tulevina vuosina. Olavi myös spekuloi vaihtoehtoja, jos pääministeri menee vaihtoon. Uudet vaalit tuskin tulevat, koska päähallituspuolueiden kannatusluvut ovat pohjalukemissa. Yleisö myös spekuloi ajatuksella kuka voisi Rinteen seuraaja pääministeriksi. Ala-Nissilä myös painotti, että omistajaohjausministerille olisi eduksi vahva talouden tuntemus/kokemus.

Toisen puheenvuoron käytti ministeri Sirkka-Liisa Anttila. Anttila puntaroi myös Rinteen asemaa. Keskustan  kriisikokouksessa on myös oikeusoppineita puntaroimassa onko riittävää näyttöä siitä, että Rinne olisi valehdellut. Näyttöä on oltava, jos häntä vaaditaan eroamaan. Anttila muistutti paikalla olevia myös tulevan ASSI-sairaalan kustannuksista, joista noin 60 miljoonaa euroa tulisi Loinais-Hämeen kuntien maksettavaksi. Sen päälle vielä nykyisen aluesairaalan alaskirjaukset.

Etelä-Hämeen piirin pj Johanna Häggman myös otti kantaa meneillään olevaan hallitus kriisiin. Hallituspohja ohjelmineen saisi jatkua, mutta pääministeri Rinteen asema mietityttää. Lisäksi Johanna muistutti, että joulukuussa hänen on raportoitava kunkin kunnan kunnallisvaaliehdokkaista, joten ehdokassuostumuksia toivotaan mahdollisimman paljon siihen mennessä. Häggman lähti Jokioislta Keskustan puoluehallituksen kokoukseen Helsinkiin tekemään puolueen päätöstä Rinteen jatkon kohtalosta.

pm