Riikka Pakarinen olisi leikannut lapsilisiä suurituloisilta

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Riikka Pakarinen olisi leikannut lapsilisiä suurituloisilta
26.3.2014 10:00
RikkaPakarinen1.jpg

Keskustan varapuheenjohtaja, europarlamentaarikko Riikka Pakarinen ei hyväksy hallituksen kehysriihipäätöstä leikata lapsilisiä. ”Päätös eriarvoistaa lapset ja lapsiperheet todella rajusti.

Hallitus tuntui pitävän jonkinlaisena hyveenä, ettei lapsilisiin puututtu rakenteellisesti, mutta juuri niin olisi pitänyt toimia. Suurituloisilta perheiltä lapsilisiä olisi voitu leikata”, Riikka Pakarinen linjaa. Pakarinen olisi ollut valmis tässäkin valtiontalouden tilanteessa korottamaan lapsilisää ensimmäisen lapsen osalta. ”Kaikki suurimmat hankinnat perheissä tehdään, kun ensimmäinen lapsi syntyy. Siinä vaiheessa lapsilisän pitäisi olla suurempi. Nämä rahat saataisiin kasaan leikkaamalla suurituloisten lapsilisistä, jotka joka tapauksessa saattavat mennä vain lasten omille säästötileille eikä lapsiperheiden jokapäiväisiin hankintoihin”, Riikka Pakarinen kritisoi.

Riikka Pakarinen ei hyväksy hallituksen päätöstä leikata lapsilisiä myöskään siksi, että tämän vaalikauden aikana julkista taloutta on tasapainotettu jo liikaa lapsiperheiden kustannuksella. ”Kotihoidontuen leikkaus oli suora heikennys perheille, pienimmät äitiys-, isyys- ja vanhempainrahat jätettiin jälkeen työmarkkinatuesta ja lapsilisien indeksikorotukset jäädytettiin jo ennen nyt tehtyä leikkauspäätöstä. Kokoomuksen ja SDP:n hallitus on kovien arvojen hallitus, mikä konkretisoituu nimenomaan sen kylmässä suhtautumisessa lapsiin ja lapsiperheisiin”, Riikka Pakarinen lataa.

Lisätietoja:  Riikka Pakarinen, p. 040 5800 833