Rehula: Perheiltä leikkaamisella vakavat seuraukset

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Rehula: Perheiltä leikkaamisella vakavat seuraukset
23.9.2013 0:00

Paavo Lipposen ensimmäisen sinipunahallituksen tekemien leikkausten aiheuttamat haavat suomalaisessa yhteiskunnassa eivät ole vieläkään täysin umpeutuneet.

Keskustan varapuheenjohtaja, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Juha Rehula Sonkajärvellä 22.9.2013

1990-luvun laman jälkihoidossa leikattiin perheiltä ja kunnilta niin paljon, että laskua maksetaan vielä tänäkin päivänä pahoinvointina, eriarvoistumisena ja syrjäytymisenä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen viime vuonna tekemä laaja tutkimus osoittaa, että 1990-luvulla tehdyt leikkaukset peruspalveluihin näkyvät suoraan lasten ja nuorten pahoinvointina, kehityksen vaarantumisena sekä kuntien kasvaneina lisäkustannuksina pahoinvointia korjaavissa palveluissa.

Lapset ja nuoret uhkaavat lisäksi jakaantua entistä jyrkemmin hyvin- ja pahoinvoiviin. Viime vuonna lastensuojelun avohuollon asiakkaita oli lähes 80 000. Ongelmien kärjistyminen näkyy erityisesti suurena huostaanottojen määränä. Kodin ulkopuolelle sijoitettuja lapsia oli viime vuonna lähes 18 000.

Keskusta esitti vuosi sitten Rovaniemen puoluekokouksessaan, että poliittiset puolueet sitoutuisivat siihen, ettei lapsiperheiden tilannetta heikennetä eikä etuuksia leikata, jos talouden epävarmuus jatkuu ja julkista taloutta tasapainotetaan edelleen.

Vetoomuksemme on valitettavasti kaikunut kuuroille korville. Jyrki Kataisen sinipunahallitus on päättänyt vielä aiempia sinipunahallituksia suuremmista leikkauksista peruspalveluihin.

Kokoomusjohtoiset miljardileikkaukset näkyvät vääjäämättä päivähoidon arjessa, koulujen päivissä ja perheiden elämänmenossa. Rakenneuudistusten varjolla ollaan runnomassa päätöksiä, joissa arvovalinnat näkyvät. Kovien arvojen politiikka on vallalla.

Kuntien työntekijöitä lomautetaan, jopa irtisanotaan. Osa kuntia on jo niin ahtaalla, että ne joutuvat lomauttamaan jopa lastensuojelusta. Olemme vaarallisella tiellä.

Lisäksi tällä vaalikaudella pienimmät äitiys-, isyys- ja vanhempainrahat ovat jääneet jälkeen jopa työmarkkinatuen tasosta. Hallitus on jäädyttänyt lapsilisien indeksikorotukset. Nyt se lisäksi aikoo leikata lasten kotihoidontukea.

Suomessa on nyt perusteellisen pysähtymisen tarve. Meidän on käytävä vakava keskustelu siitä, mihin suuntaan olemme menossa. Samalla usko päätöksenteon oikeudenmukaisuuteen on laajasti koetuksella niin meillä kuin muualla.

Pääministeri Katainen on jo väläyttänyt lisäleikkauksia ensi keväälle. Viikon eduskuntakeskustelussa kävi ilmi, että uudet leikkaukset tehdään kokonaan uudelta pohjalta. Pääministeri vahvisti, että viime keväänä päätetyt satojen miljoonien eurojen sopeutustoimet ovat valuneet kuin tuhka tuuleen.

Jos yksioikoinen leikkauslinja jatkuu, sillä on vakavat seuraukset lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnille. 1990-luvun virheitä ei saa toistaa. Keskustelu on käytävä nyt, ennen kuin peruuttamatonta vahinkoa tapahtuu. Meillä ei ole varaa hukata yhtäkään lasta ja nuorta.

Suomi on vietävä leikkauslinjalta kasvu- ja työllisyyslinjalle. Tarvitsemme 200 000 uutta työpaikkaa. Vain saamalla aikaan kasvua ja uusia työpaikkoja voimme turvata palvelut ja huolehtia yhteiskuntamme eheydestä.

Perhepolitiikassa olennaista on muuttaa politiikan painopiste ongelmien korjaamisesta niiden ennaltaehkäisyyn ja perheiden hyvinvoinnin tukemiseen. Yksi ratkaisu tähän on Keskustan esittämä perheiden kunnallinen kotiapu. Sen hintalappu ei ole kallis ja se maksaa itsensä nopeasti takaisin.

Suomeen tarvitaan myös ennaltaehkäiseviin toimiin painottuva huostaanottojen vähentämisohjelma, joka tehdään yhteistyössä kuntien kanssa.

Keskusta on valmis tulevaisuudessa myös kokomaan perheiden hyvinvointiin vaikuttavat asiat yhdelle ministerille ministereiden kokonaismäärää kasvattamatta. Perhepolitiikan päätöksiin tarvitaan lisää kokonaisvaltaisuutta ja koordinaatiota.

Eduskunta keskustelee ensi viikon keskiviikkona Keskustan ja muun opposition välikysymyksestä kotihoidontuen leikkauksesta.

Pöydällä on nyt isoja asioita: perheiden valinnanvapaus lasten hoidossa ja toimeentulo. Vaikka muuta väitetään, kyse ei ole hallituksen rakennepaketin yhdestä yksityiskohdasta, vaan isoista periaatteista ja linjasta. Vaihtoehdot ovat sinipunahallituksen leikkauslinja ja Keskustan perheitä tukeva linja.

Lisätietoja: varapuheenjohtaja, kansanedustaja Juha Rehula, puhelin 050 511 3017