Rehula: Sote-uudistuksen umpikujasta on päästävä ulos

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Rehula: Sote-uudistuksen umpikujasta on päästävä ulos
27.11.2013 14:00
JuhaRehula1.jpg

Hallituksen on saatava perjantain rakenneuudistuspakettia koskevissa neuvotteluissaan aikaan päätökset, joilla turvataan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut jokaiselle asuinpaikasta riippumatta.

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Juha Rehula hallituksen perjantain rakenneneuvotteluista:

Sote-uudistus on mennyt sitä enemmän solmuun, mitä pidemmälle vaalikausi on edennyt.

Päätöksiä tehtäessä on välttämätöntä saada aikaan aito uudistus. Terveyspalvelujen rapautuessa meillä ei ole varaa tehdä näennäisuudistusta, jonka valuvikoja joudutaan myöhemmin korjaamaan. Hallitus on runnomassa läpi linjaa, joka monimutkaisuutensa vuoksi on viemässä nykytilannetta huonompaan suuntaan. Suurimmat ongelmat liittyvät siihen, että sosiaali- ja terveyspalvelut on alistettu hallituksen suurkunnille.

Aikaa ei ole enää hukattavaksi. Suomessa terveydenhuolto rapautuu vauhdilla. Suomalaiset eivät pääse lääkäriin eikä hallitus anna kuntien tehdä uudistuksia omista lähtökohdistaan.

Sote-uudistus määrittää hyvin pitkälle myös hallituksen rakenneuudistuspaketin uskottavuutta. Aidolla uudistuksella on mahdollisuus saada kustannushyötyjä ja näin säästää veronmaksajien rahoja vähintään sadoilla miljoonilla euroilla.

Epäonnistuminen puolestaan lisää paineita kuntien menojen kasvulle sekä uusille veronkorotuksille ja palveluiden rapautumiselle. Perjantain rakenneriihessä ollaan hyvinvointiyhteiskunnan peruskysymysten ääressä.

Aitoon sote-uudistukseen päästään vain, mikäli hallitus luopuu sairaanhoitopiirien lakkauttamisesta ja isäntäkuntamallin ajamisesta. Sote-uudistuksen valmistelu on tehtävä parlamentaarisesti, koska uudistus vaikuttaa jokaisen suomalaisen elämään vuosikymmeniä eteenpäin.

Vieläkään ei ole myöhäistä aloittaa uusi valmistelu niin, että asetetaan kansalliset tavoitteet, joita kohti lähdetään etenemään. Hallinnollisten rakenteiden lisäksi on tehtävä päätökset ainakin rahoituksesta, eri toimijoiden välisestä työnjaosta ja tietojärjestelmien yhteensovittamisesta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoituksen uudistamisen valmistelu on aloitettava jo nyt. Keskusta on ainoana puolueena esittänyt oman ratkaisuesityksensä myös tähän.

Keskustan vaihtoehdossa kunta- sekä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseksi on kysymys miljardiluokan ratkaisusta, joka supistaa julkisen talouden kestävyysvajetta ja turvaa julkiset palvelut. Keskustan vaihtoehto on toteuttamiskelpoinen. Sillä on asiantuntijoiden sekä kuntakentän enemmistön tuki.

Ratkaisun avaimet ovat pääministeri Kataisen käsissä.

Lisätietoja: varapuheenjohtaja Juha Rehula, puhelin 050 511 3017