Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Puoluesihteeri Pirkkalainen 27.4.2019: Uusi nousu on mahdollista konkretisoida jo toukokuun lopulla pidettävissä eurovaaleissa
27.4.2019 11:13
Pirkkalainen-Riikka-helmikuu-2019-2-uutiskuva.jpg

Tässä puoluevaltuustossa katsotaan varmasti vähän taaksepäin, mutta pohditaan myös vahvasti jo tulevaa. Niin minäkin aion tiiviisti tehdä tässä puheenvuorossani.

Puoluevaltuuston järjestövaliokunta käsittelee viime vuoden toimintakertomuksen ja se on tullut teille kaikille kokousmateriaalin mukana. Vuosi 2018 oli myös vaalivuosi, vaikka presidentinvaalit ja seurakuntavaalit jo kaukaisilta tuntuvatkin. Keskustan johdolla maan hallitus ylsi viime vuoden lopulla kunnianhimoiseen työllisyystavoitteeseensa. Luvattujen asioiden kuntoon laittamisesta huolimatta Keskustan kannatuskehitys oli vuoden 2018 ajan alavireinen.

Tuo alavireisyys jatkui valitettavasti myös tämän vuoden puolella ja johti lopulta eduskuntavaaleissa puolueen historian kovimpaan vaalitappioon. Sen myötä käsittelemme ja päätämme tässä puoluevaltuuston kokouksessa myös tämän vuoden talousarvion sopeuttamisesta. Puoluehallitus käsitteli taloutta eilisessä kokouksessaan ja päätti yksimielisesti lähettää järjestövaliokunnalle esityksen, jonka valmisteluun ovat osallistuneet piirien toiminnanjohtajat ja Suomenmaa. Lämmin kiitos kaikille rakentavasta suhtautumisesta tämän taloudellisesti hankalan vaiheen ylittämiseen.

Sitten muutama sana käydyistä eduskuntavaaleista. Ensinnäkin iso ja lämmin kiitos järjestöväelle, ehdokkaille ja tukiryhmille. Kaikkemme teimme, kampanjoinnista tulos ei jäänyt kiinni. Sain käydä vähintään kerran kaikissa piireissä mukana kampanjoimassa ja olen todella ylpeä koko keskustaväestä. Vastatuuli vain oli meille liian kova. Aallokkokin löi ristiin vähän joka puolelta. Mutta kovimmissa olosuhteissa punnitaan joukkueen yhteistyökyky. Tämä porukka souti voimakkaasti samaan suuntaan. Siitä suuri kiitos teille jokaiselle.

Haluan myös erityisesti todeta, että tällä kertaa keskustalaiset tekivät töitä loppuun asti. Ehkä kampanjan loppunoste ei toteutunut sillä tavalla kuin olimme suunnitelmissa ajatelleet. Mutta koko porukka ympäri Suomen teki hartiavoimin loppuun saakka kampanjatyötä.

Keskustan tappion syitä meistä jokainen on pohtinut paljon. Jotakin on todettu jo julkisuudessakin. Tärkeintä on nyt käyttää aikaa huolelliseen analysointiin ja tehdä se yhdessä. Mitään erillistä, saati ulkopuolista ”totuuskomissiota” Keskusta ei tarvitse. Kansanliike kuulee jäseniään ja vetää siitä palautteesta johtopäätökset.

Tappioon ei kannata lähteä hakemaan yksittäistä syytä, sellaista tuskin on. Tärkeämpää on tunnistaa sellaisten polkujen päitä, joita seuraamalla pystymme tulevaisuudessa rakentamaan vahvemman puolueen ja vahvempia kampanjoita.

Reissu eteenpäin alkaa siitä, että teemme puolueessa rehellisen arvion menneestä. Aloitimme vaalianalyysin rakentamisen välittömästi vaalien jälkeen. Reilun vuorokauden kuluttua tuloksen selviämisestä työn aloitti puoluehallitus ja sitä seuraavana päivänä kaikki piirien ja puoluetoimiston työntekijät olivat koolla antamassa eväitä analyysin rakentamiseksi.

Eilen puoluehallituksessa kävimme läpi tutkimuslaitoksen tuottaman tilastollisen vaalianalyysin. Sen käsittelemistä jatkaa tänään puoluevaltuuston ohjelmavaliokunta.

Meidän on tärkeää käydä laaja keskustelu puolueen sisällä analyysia varten. Rohkenen kuitenkin esittää muutaman toiveenkin tätä keskustelua varten.
Syyskuussa järjestettävä puoluekokous ja uusi puheenjohtaja puolueelle ei saa olla riittävä johtopäätös ja ikään kuin tappiosta johdettu ainoa toimenpide. Sama kääntäen: päästämme itsemme liian helpolla, jos ajattelemme, että vain syyllisiä etsimällä Keskusta maalaa askelmerkit uuteen nousuun. On mentävä paljon syvemmälle.

Meidän on myös pystyttävä löytämään rooleja ja omistajuutta tässä puolueessa. Analyysissa voi vielä lukea, että ”Keskusta on” tai ”Keskusta näyttäytyy äänestäjille tietyllä tavalla”. Mutta puolueen uudistusohjelmassa ja tulevaisuuden toimissa ei saa lukea, että ”Keskustan pitää tehdä” tai ”Keskustan pitää näyttäytyä”. On löydettävä tekijät ja toiminnasta vastaavat tahot. Jos halutaan, että tulevaisuudessa Keskusta esimerkiksi näyttäytyy perheiden puolueena, on tavoitteen lisäksi tunnistettava, mitä sen toteutumiseksi tekevät kunnissa toimivat valtuustoryhmät, mitä eduskuntaryhmä ja niin edelleen. Tavoitteiden ilmaan heittely ei rakenna itsekseen keskustalle tulevaisuutta. Tarvitsemme rakentajat ja niitä – meitä – tässä puolueessa onneksi on paljon.

Kattava analyysi tarkoittaa myös runsasta sisäistä keskustelua. Jokaisen tässä salissa istuvan velvollisuus on herättää oma väki paikallisyhdistyksissä, kunnallisjärjestöissä ja piirikokouksissa antamaan oma panoksensa analyysin rakentamiseksi. Eikä täälläkään kannata tyytyä vaatimaan sisäistä keskustelua, sitä kannattaa käydä tänään, täällä ja nyt. Puoluevaltuusto on yksi keskustan arvokkaimmista sisäisen keskustelun foorumeista.

Hyvä puoluevaltuusto,

Meidän pitää nähdä myös vaalituloksen myönteiset puolet. Vaikka valittuja keskustalaisia kansanedustajia on meistä eittämättä liian vähän, uudessa eduskuntaryhmässä on itsessään siemen keskustan tulevaisuudelle. Keskustan eduskuntaryhmässä on vihreiden jälkeen toiseksi eniten 80- ja 90-luvuilla syntyneitä kansanedustajia. Nuoriin keskustavaikuttajiin luotettiin näissä vaaleissa. Se on konkreettinen tulevaisuuden näkymä, joka meidän kannattaa pitää omassa mielessä ja muistuttaa ulospäin.

Ja kohti tulevaisuutta meidän on mentävä. Puhumme nyt analyysista. Yhtä aikaa ja sen rinnalla aloitamme vahvan tulevaisuustyön. Puoluehallitus hyväksyi eilen teidän käsittelynne pohjaksi tiekartan puolueen uudistusohjelmaksi sekä Keskustan mission, vision ja strategian uudistamiseksi.

Ehkä tässäkin olisi pienen toiveen paikka. Sen lisäksi, että meidän on nyt puolueena aiheellisesti katsottava sisäänpäin, meidän pitää katsoa riittävästi myös ulospäin. Poliittinen kenttä ympärillämme muuttuu. Vaalit voitettiin historiallisen pienellä tuloksella, alle 18 prosentin ääniosuudella. Perinteisiä suuria puolueita ei enää ole. Siksi poliittisen asetelman huolellinen analysointi on aivan yhtä tärkeää kuin sen hahmottaminen, miten keskustan tulevaisuudessa näemme.

Ja tuo tulevaisuus on meille kyllä vahva. Kansanvalta koettelee tätä puoluetta rajuilla alamäillä. Mutta niitä on aina seurannut ylämäki, niin seuraa nytkin. On meistä itsestämme kiinni, milloin siirrymme kohti ylämäkeä. Kiipeäminen on mahdollista aloittaa hiljalleen jo tänään.

Hyvät ystävät,

Uusi nousu on mahdollista konkretisoida jo toukokuun lopulla pidettävissä eurovaaleissa. Keskustalla on täysi lista, 20 aidosti paikkaa Euroopan parlamentissa tavoittelevaa, upeaa ja asiantuntevaa ehdokasta. Keskustalla ei ole ehdolla yhtään kaksien rattaiden kuskia, jotka olisivat jo eduskuntaan päästyään keräilemässä ääniä jollekulle toiselle ehdokkaalle. Äänestäjien ei tarvitse kokea keskustan ehdokkaista epävarmuutta, he lunastavat jokainen varmasti paikkansa Brysselin koneesta, jos valtakirjan eurovaaleissa saavat.

Keskustan eurovaalilista on muuten eittämättä kaikista puolueista paras. Monipuolinen kattaus tuoreutta ja kokemusta. On etuoikeus tehdä töitä tuollaisen ehdokaskaartin puolesta. Heidän Brysselin koneeseen nousunsa vaatii kuitenkin meiltä yhteistä ponnistusta. Tehdään samalla keväisellä sykkeellä vaalityötä eurovaaliehdokkaidemme eteen. Kansanliikkeen ylämäki voi alkaa jo eurovaaleista.