Puolueet sopivat maakunnallisista luottamushenkilöpaikoista Keski-Suomessa

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Puolueet sopivat maakunnallisista luottamushenkilöpaikoista Keski-Suomessa
30.1.2013 0:00

Puolueiden Keski-Suomen piirijärjestöt ovat tänään 30.tammikuuta saaneet päätökseen neuvottelut ylikunnallisten luottamushenkilöpaikkojen täyttämisestä. Jakoperusteena on käytetty kunnallisvaalien vaalitulosta (d´Hondt).

Maakuntavaltuuston puheenjohtajana jatkanee jyväskyläläinen kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk). Maakuntahallituksen puheenjohtajaksi puolueiden piirit esittävät Ulla Perämäkeä (sd) Muuramesta, maakunnan yhteistyöryhmän puheenjohtajaksi Mikko Tiirolaa (kesk) Petäjävedeltä, Keski-Suomen sairaanhoitopiirin puheenjohtajaksi Leila Lindelliä (kesk) Äänekoskelta, Jyväskylän koulutuskuntayhtymän hallituksen puheenjohtajaksi Pauli Partasta (kok) Jyväskylästä sekä Saarikan terveydenhuollon kuntayhtymähallituksen puheenjohtajaksi Kari Nuopposta (kesk) Saarijärveltä.

Puolueiden piirijärjestöt allekirjoittivat tänään sopimuksen, jonka perusteella asetetaan luottamushenkilöt maakuntahallitukseen, maakunnan yhteistyöryhmään, Keski-Suomen liiton tarkastuslautakuntaan, Keski-Suomen sairaanhoitopiirin hallitukseen ja tarkastuslautakuntaan, Jyväskylän koulutuskuntayhtymän hallitukseen ja tarkastuslautakuntaan, Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymän hallitukseen ja tarkastuslautakuntaan, Pelastuslaitoksen johtokuntaan, Saarikan terveydenhuollon kuntayhtymän hallitukseen, Keski-Suomen sairaanhoitopiirin Seututerveyskeskus-liikelaitoksen järjestämistoimikuntaan, Ympäristöterveydenhuollon lautakuntaan sekä Jyväskylän kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunnan ympäristöterveysjaostoon. Lisäksi piirit ovat neuvotelleet maakuntavaltuuston ja kuntayhtymien valtuustojen puheenjohtajistot.

Luottamushenkilöpaikat jaettiin kunnallisvaaleissa ehdolla olleiden henkilöiden kesken. Puolueiden piirit päättivät myös noudattaa keskisuomalaisittain hyväksi koettua käytäntöä, ettei kansanedustajia aseteta kuntayhtymien hallituksiin tai tarkastuslautakuntiin eikä kunnanjohtajia aseteta luottamustehtäviin. Neuvottelut käytiin puolueiden piirijärjestöjen puheenjohtajien ja toiminnanjohtajien kesken hyvässä yhteistyössä joulu-tammikuussa.

Lisätiedot:

Leila Lindell, neuvotteluryhmän puheenjohtaja (kesk)
p.040-356 5899

Pauliina Maukonen-Kärkkäinen, toiminnanjohtaja (kesk)
p.050-573 5353