Puhetta lapsiperheistä, ei pesuvedestä

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Puhetta lapsiperheistä, ei pesuvedestä
15.11.2012 0:00

Suomessa on käyty viime viikkoina tasoltaan ala-arvoista keskustelua lapsilisistä. Keskustanaisten Karjalan piiri kokee, että itse asia ja taustalla oleva ilmiö ovat jääneet keskustelussa täysin taka-alalle.

Etuisuuksien kyseenalaistamisen sijaan tai vähintään rinnalla Suomessa tulee keskustella lapsiperheiden hyvinvoinnista. Tuota keskustelua tulee käydä myös etuisuuksia leikkaavien toimesta. Muuttuuko jo valmiiksi moniongelmaisten perheiden arki paremmaksi, jos lapsilisää pienennetään tai äiti meneekin töihin?

Köyhyys ja huono-osaisuus periytyvät Suomessa. Tämä selviää Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimuksessa vuodelta 2011. Tutkimus oli osa Kansanterveyden haasteet –tutkimusohjelmaa. Tutkimuksen mukaan vanhempien köyhyys altistaa lapset pahoinvoinnille.

Keskustanaisten Karjalan piirin mielestä huomio tulee kiinnittää kuntien kotiapuun. Lapsiperheiden kotipalveluja tulee parantaa. On myönnettävä ja nähtävä, että osa vanhemmista tarvitsee enemmän käytännön tukea toimivaan arkeen. Osalta perheistä puuttuu turvallinen arki ja elämänhallinnan taidot.

Suomessa tulisi tarttua varhaisessa vaiheessa lasten, nuorten ja perheiden ongelmiin ja tukea heitä arjessa selviämisessä.

Suomen Akatemian tutkimus osoitti, että myöhemmät ongelmat kuten mm. lasten huostaanotot, mielenterveysongelmat, rikollisuus ja kouluttamattomuus nousivat esiin vanhempien toimeentulo-ongelmien lisääntyessä. Vastaavasti koulutus ja erityisesti äitien koulunkäynti näyttäisi suojaavan lapsia pahoinvoinnilta.

Suomessa matka yläasteelta tai kesken jääneestä toisen asteen oppilaitoksesta syrjäytymisen tielle on lyhyt. Kaikki ei ole ennalta määrättyä. Syrjäytyminen tai pärjääminen ei määräydy perimässä. Keskustanaisten Karjalan piiri kokee, että kotien ongelmista tulee puhua ja ongelmiin tulee kyetä tarttua. Koteihin on uskallettava mennä auttamaan, kun apua tarvitaan.

Irja Liimatainen

Lisätietoja;