Printti- ja digitilausten arvonlisävero samalle tasolle

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Printti- ja digitilausten arvonlisävero samalle tasolle
5.3.2014 13:00
MikkoAlatalo1.jpg

Selvitysmies Harpfin esittämä mediatuki on kannatettava uudistus. Median kotimainen sisällöntuotanto ja tiedonvälityksen moniarvoisuus on turvattava.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset jäsenet, kansanedustajat Mikko Alatalo, Ari Torniainen ja Mirja Vehkaperä:

Kataisen hallitus teki vakavan virheen päättäessään lehtitilausten arvonlisäverosta. Se on heikentänyt tuntuvasti alan toimintaedellytyksiä ja työllisyyttä. Lehtitilausten arvonlisäveron alentaminen tuskin kuitenkaan enää toisi yhtään menetettyä työpaikkaa tai tilausta takaisin. Nyt pitäisikin ensisijaisesti harkita digitilausten verokannan laskemista printtitilausten verokannan tasolle.

Keskusta tukee selvitysmiehen esitystä, että osana kokonaisratkaisua voitaisiin ottaa käyttöön haja-asutusalueiden jakelutuki, jolla turvattaisiin lehtijakelu myös syrjäseuduilla kohtuullisin kustannuksin. Yleispalveluvelvoitteesta koko Suomessa on pidettävä kiinni.

Lisätietoja: kansanedustajat Mikko Alatalo puhelin 050 511 3063, Ari Torniainen puhelin 050 512 0422 ja Mirja Vehkaperä puhelin 050 512 1949