Presidenttiehdokas Paavo Väyrysen Etelä-Karjalan vaalijuhlassa 14.1

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Presidenttiehdokas Paavo Väyrysen Etelä-Karjalan vaalijuhlassa 14.1
19.1.2012 9:29

Keskustan Karjalan piirin järjestämä presidenttiehdokas Paavo Väyrysen kunniaksi pidetty Karjalan maakunnallinen vaalijuhla pidettiin Teknillisen Yliopiston Skinnarila-salissa lauantaina 14.1.2012. Paikalla oli lähes 300 osallistujaa.

IMG_1503.JPGIMG_1510.JPGIMG_1504.JPG

Keskustan presidenttiehdokas Paavo Väyrynen tuomitsi hallituksen kuntauudistuksen maakuntien ja maaseudun asukkaita syrjivänä ja kunnallista demokratiaa vaarantavana.

Maakunnallisessa vaalijuhlassa oli väkeä paikalla hyvin. Juhlan tunnelma oli erinomainen, välistä vapaan iloinen ja kuitenkin oikeassa kohtaa vakava.

Avauspuheessaan Karjalan piirin varapuheenjohtaja Irja Liimatainen korosti paikallista näkökulmaa: - Meille eteläkarjalaisille on tärkeää, että valittava presidentti on koko Suomen ja koko kansan presidentti. Paavo Väyrysen politiikan johtotähti on aina ollut elävän maaseudun ja elinvoimaisten maakuntien sekä vähävaraisten ihmisten puolustaminen. Paavolla on ehdokkaista ainoana uskottavuutta olla aidosti koko Suomen presidentti, koko kansan Paavo.”

Omassa puheenvuorossaan Paavo Väyrynen totesi tasavallan presidentin tärkeimmän tehtävän olevan johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Suomi on säilytettävä sotilaallisesti liittoutumattomana ja puolueettomana maana. On huolehdittava, ettei Suomea viedä EU:n perussopimuksia muuttamalla tai hivuttamalla osaksi ylikansallista liittovaltiota. Suomen itsenäisyyttä on puolustettava.

Presidentinvaaleissa vastakkain ovat sinipunavoimien ja cityvihreiden eriarvoisuutta kasvattava keskittämispolitiikka ja ihmisyysaatteeseen perustuva keskustan linja, joka tähtää luonnonmukaisen, hajautetun ja tasa-arvoisen yhteiskunnan kehittämiseen.

Edellä sanottu konkretisoitui maan hallituksen pyrkimyksenä pakottaa kunnat yhdistymään suurkunniksi keskuskaupunkien ympärille. Tällainen metropolipolitiikka heikentää laita-alueiden palveluja. Samoin käy keskuskaupunkien vieruskunnille, joista suuri osa menestyy nyt hyvin. Maalla asuvat, lähikaupungeissa työssä käyvät ihmiset halutaan kartuttamaan kaupunkien verovaroja. Kaupungeissa puolestaan eriarvoisuus lisääntyy, kun asuntojen ja palvelujen hinnat nousevat, Väyrynen arvioi.

Puheenvuorossaan Paavo Väyrynen oli sangen perusteellinen, seuraavana puhuneen yliopiston rehtori Ilkka Pöyhösen kaavailemat kysymykset saivat vastaukset jo ennen kuin Pöyhönen pääsi itse kysymyksiään edes esittämään.

Maakunnallisen puheenvuoron juhlassa käyttänyt Pöyhönen kertoi Skinnarilan 10 000 asukkaan ”kampuskaupungin” merkityksestä Etelä-Karjalan tulevaisuudelle. Venäjä-yhteistyö on Yliopiston eritysvahvuus jota ei missään muussa yliopistossa ole. Pöyhönen totesi vielä, että presidentit eivät ole juuri yliopistolla vierailleet, joten tässä tulee julkinen kutsu ehdokkaalle. Väyrynen lupasi oitis vastata kutsuun myöntävästi.

Juhlan musiikista vastasi Karjalan Lauluveikkojen kuoro ja Pekka Pesonen säesti Maammelaulun ja Karjalaisten laulun pianolla. Tilaisuuden juonsi Katri Pulli.

Lopuksi Paavo ja Vuokko Väyrynen signeerasivat huiman menestyksen saaneita Paavo ja Vuokko mukeja. Kannattajiaan ja tukijoitaan ehdokas neuvoi vastaamaan mahdollisille epäilijöille ja epävarmoille äänestäjille: ”Eihän se meidänkään Paavo täydellinen ole, mutta on hän kyllä näistä ehdokkaista paras”

Kuvat: Marjut Sassi