Pirkkalainen ja Heikkinen: Pelastuskoulutus keskitetään Kuopioon

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Pirkkalainen ja Heikkinen: Pelastuskoulutus keskitetään Kuopioon
29.9.2019 15:09
Keskusta logo kev cmyk.png

Keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen ja varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen pitävät selvänä ja sovittuna, että pelastuskoulutus keskitetään Kuopion pelastusopistoon.

-Asia on lyöty lukkoon. Kuopion asema vahvistuu jo ensi syksynä parillakymmenellä aloituspaikalla, ja pelastuskoulutus keskitetään Helsingistä Kuopioon, kaksikko toteaa.

-On kysytty, onko päätös aikatauluineen varma ja pitävä. On se. Odotamme, että ministeriöstä annetaan nyt myös selväsanainen viesti, joka pistää spekuloinnille stopin.

Pirkkalainen ja Heikkinen kertovat, että koska Kuopiossa opiskelijoiden sisäänotto nousee vuonna 2020 ja Helsingissä sisäänotto päättyy lopullisesti vuonna 2021, nousevat koulutusmäärät väliaikaisesti. Näin paikataan valtakunnallista pelastajavajetta. On myös betonoitu päätös siitä, että syksyn 2021 jälkeen kaikki pelastajaopiskelijoiden aloituspaikat ovat Kuopion pelastusopistossa.

-Kuten pelastusylijohtaja on todennut, pelastajien peruskoulutus on parhaiten toteutettavissa yhtenä kokonaisuutena. Kuopion pelastusopisto on jatkossa tämä koko Suomea palveleva kokonaisuus, Pirkkalainen ja Heikkinen sanovat.

-Suomi tarvitsee lisää pelastajia, ja hyvä että vajetta nyt paikataan. Samaten Suomi tarvitsee vahvan pelastusopiston, siksi onkin hyvä, että Kuopion pelastusopistoa nyt vahvistetaan, kaksikko sanoo.

Keskustakaksikko odottaa sisäministeriön selventävän ulostuloaan, sillä ministeriön perjantainen tiedote on ymmärrettävästi herättänyt Pohjois-Savossa kysymyksiä.