Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Pirkkalainen: Keskusta ei kannata huumausaineiden käytön tai hallussapidon rangaistavuuden lieventämistä
31.10.2019 13:28
Pirkkalainen-Riikka-helmikuu-2019-1-uutiskuva.jpg

Keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen muistutti tänään Keskustan kannasta viime päivinä velloneeseen kannabiskeskusteluun.

Riikka Pirkkalainen otti kantaa aiheeseen henkilökohtaisilla facebook-sivuillaan ja alla Pirkkalaisen kirjoitus kokonaisuudessaan.

Kannabiksen käytön rangaistavuudesta luopumisesta on viime päivät keskusteltu kiihkeästi. Aihetta on verrattu muihin ajankohtaisiin teemoihin. En osaa suhteuttaa tätä oikealla tavalla mihinkään, mutta mielipide minulla tähän kysymykseen on. Enkä välttämättä nojaa asiantuntijamielipiteeseen, joita niitäkin taitaa tosin olla kumpaankin suuntaan.

En kannata missään nimessä kannabiksen tai minkään huumausaineen käytön rangaistavuudesta luopumista. Minulla on yläkouluikäinen lapsi ja kotikaupungissamme Iisalmessa ehkä suurin huoli tämänikäisten vanhemmilla on huumeiden saatavuuden raju lisääntyminen. Vaikka koulu ja poliisi hoitavat oman roolinsa upeasti, nuoren omaan harkintaan jää koulumatkojen ja yksinäisten iltapäivien lomassa hurja siivu. Nuoren oman vastuun ja harkinnan kasvattaminen on tässä siksi olennaista. Minusta olisi omituista, pelottavaakin, jos yhteiskunta lähettäisi viestin näille nuorille, ettei käyttö ole rangaistavaa.

Ymmärrän hyvin tavoitteen, että päihdeongelmaisten kynnystä hakea hoitoa pitää madaltaa. Yhteiskunta ei saa lyödä häpeän leimaa, jos tarvitsee apua, vaikka avuntarve johtuisi lain mukaan rangaistavasta teosta. Sama pätee päihteiden käyttöön kuin mihin tahansa muuhunkin rikokseen. Tähän tavoitteeseen pitää kuitenkin päästä kehittämällä sosiaali- ja terveyspalveluita.

Ja sitten vielä Keskustan puoluekokouksessamme yhdessä hyväksymämme mielipide: Emme kannata kannabiksen tai muidenkaan huumausaineiden käytön tai hallussapidon rangaistavuuden lieventämistä. Huumeiden käytön laajeneminen on erittäin huolestuttavaa. Emme halua mitenkään edistää huumeiden käytön lisääntymistä. Siksi puolueemme tavoitteisiin ei kuulu huumeiden käytön rangaistavuudesta luopuminen. Tämä on erityisen tärkeää lasten ja nuorten huume- ja päihderiippuvuuksien ehkäisyn tukemiseksi.