Piirin vuosikokouksen kannanotot Salossa

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Piirin vuosikokouksen kannanotot Salossa
29.3.2012 9:00

Kuntauudistus uuteen valmisteluun

Keskustan Varsinais-Suomen piirikokous pitää hallituksen kuntarakenneuudistusta epäonnistuneena. Huoltosuhteen heikkeneminen on todellinen haaste, mutta kuntarajojen muuttamisella siihen ei pystytä vaikuttamaan. Suurkuntien parempi huoltosuhde on tilastollinen harha.

Kysymys tulevaisuudessa on siitä, miten palvelut pystytään järjestämään riittävän laadukkaasti ja tehokkaasti. Nykyisellä hankkeella ei ole asiantuntijoiden, opposition, eikä edes hallituspuolueiden kenttäväen tukea.

Keskittäminen ei ole ratkaisu

Siirtämällä palveluiden järjestäminen laajemmin keskuskaupunkien harteille astutaan palveluiden laadussa ja tehokkuudessa monta askelta taaksepäin. Isot kaupungit ovat tutkimustenkin mukaan hallinnoltaan kaikkein kankeimpia ja tehottomimpia.

Varsinais-Suomen Keskusta edellyttää, että hanke lopetetaan ja laajemmalla pohjalla aletaan valmistella uusia ja tehokkaampia vaativien palveluiden järjestämistapoja esimerkiksi maakunnallisella tasolla. Tämä mahdollistaisi nykyisen kuntarakenteen säilymisen, jos kunnat itse niin haluavat. Tällöin myös paikallisella vaikuttamisella ja lähidemokratialla olisi mahdollisuus sitouttaa kaikki suomalaiset tähän yhteiseen haasteeseen.

Maatalouden toimintaedellytykset turvattava

Keskustan Varsinais-Suomen piirikokous pitää maatalouteen kohdistettuja budjettileikkauksia kohtuuttomina tilanteessa, jossa maatalouden tulokehitys on jäänyt muista väestöryhmistä jälkeen.

Maatalouden investointitukien leikkaaminen on ristiriidassa kehysbudjetin kasvutavoitteiden kanssa. Maa- ja metsätalouden kasvumahdollisuudet ruuan, puun ja energian tuotannossa ovat merkittävät. Valtion pitäisi tukea näiden elinkeinojen kasvua ja kehitystä.

Suomen on onnistuttava täydellisesti EU:n maatalouspolitiikan uudistusneuvotteluissa, jotta kannattava tuotanto voidaan turvata. Viljelijätukien leikkaaminen vuodesta 2015 on viesti EU:n suuntaan hallituksen halusta leikata maatalousrahoja.

Piirikokous odottaa maa- ja metsätalousministeriltä voimakasta Suomen maatalouden puolustamista ja maaseutuelinkeinojen kehittämistä. Samalla vaadimme, että hallitus kokonaisuudessaan työskentelee aktiivisesti maaseutuelinkeinojen ja suomalaisen ruuan hyväksi.

Annika Saarikko edelleen Keskustan johtoon

Keskustan varapuheenjohtaja Annika Saarikko on onnistunut hyvin ensimmäisellä kaksivuotiskaudellaan puolueen johdossa. Hän on kiertänyt ahkerasti Suomea ja kannustanut kehittämään perusjärjestötyötä.

Annikasta on tällä kaudella myös tullut kansanedustaja, joka asiantuntevasti on ajanut lasten, nuorten ja perheiden asiaa. Keskustan Varsinais-Suomen piirikokous kannattaa innostavaa Annika Saarikkoa keskustan varapuheenjohtajaksi kesäkuun puoluekokouksessa Rovaniemellä.