Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Pekkarinen: Talouden näivettyminen katkaistava – hallituksen kuntalinjalle nauravat jo aidanseipäät
29.9.2013 0:00

Keskustan kansanedustaja Mauri Pekkarinen Saarijärvellä Talous-tapahtumassa 29.9.2013

Kun muualla Euroopassa teollisuus ja vienti näyttävät nousun merkkejä, on meillä toisin. Teollisuustuotanto on vapaassa pudotuksessa ja vienti on supistunut runsaan vuoden kuluessa Euroopan nopeimpiin kuuluvaa vauhtia. Yksityiselle sektorille työllistyneiden määrä supistui elokuusta 2012 elokuuhun 2013 mennessä 57.000 hengellä.

Kysymyksemme pääministerille on kuulunut viikkojen ajan, mitä hallitus on valmis tekemään heti, tässä ja nyt? Vastausta ei tullut. Vastaus siihen, mitä pitäisi, löytyy markkinoilta: yritysten lainahanat ovat tukossa, vakuusvaatimukset ja pankkien marginaalit ovat kasvaneet ja yritysten tuotekehityksen resursseja leikataan. Nekään, joilla liikeidea on kunnossa, eivät saa rahoitusta. Työpaikkoja ei synny hyvistäkään hankkeista.

Keskustan mielestä ihmiset on saatava työhön ja talous kasvuun. Näivettymiskierre on katkaistava.

Nyt tarvitaan nopeasti kansallinen teollisuusstrategia ja yrittäjyysohjelma. Investointeja on vauhditettava heti verohuojennuksin ja Finnveran riskinottoa on lisättävä. Tarvitaan kasvurahasto yritysten pääomahuollon ja kehittämisen rahoitukseen. Kasvurahaston, jonka pääomittaminen tapahtuisi valtion ei- strategisen omaisuuden ja myynnillä ja tietyin edellytyksin myös velalla, tulisi vastata myös työllisyyttä ja yrittäjyyttä auttaviin infra-ja talonrakennustarpeisiin. Yritysten sivukuluja on määräaikaisesti kevennettävä, koulutuksen leikkaukset peruttava ja nuorisotakuu on pantava uusiin puihin.

Ehkä nurinkurisin suomalaisen työn kurittaminen on kuitenkin siinä, että Kataisen hallitus on päättänyt romuttaa vuoden alussa voimaan astuneella lainsäädännöllä kotimaisen bioenergian kilpailukyvyn kivihiilen verrattuna. Lauhdesähköä tehtiin kivihiilellä alkuvuonna neljä kertaa enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Hiilen virta Uralin takaa Suomeen, jopa Jyväskylään, vahvistuu samalla kun puu mätänee metsään.

Aidanseipäätkin nauravat !

Teollisuuden ja muun talouden alamäki rapauttaa kuntien veropohjan. Se ja valtion leikkauslinja uhkaavat iskeä myös kuntia polvilleen. Hallituksen on tajuttava, mitä kello on lyönyt. Se suurkunta- ja sote-sotkut on pantava uuteen parlamentaariseen valmisteluun. Ajatukselle, että historiallisen suurten yt-neuvottelujen aloittamisesta ilmoittaneeseen Jyväskylään pitäisi liittää kymmenkunta naapurikuntaa, nauravat jo aidanseipäät!

Kataisen hallituksen rakennepaketin käytännössä ainoat konkreettiset toimet ovat kuntien harteille heitetyt taakat. Sen päätökset tulevat leikkaamaan kunnilta ainakin kaksi miljardia euroa.

Vaikka kuntien velvoitteita samalla kevennetäänkin, on muuallakin Jyväskylän malliin edessä yt- neuvotteluja, irtisanomia ja veronkorotuksia. Kysymys on tasaveron kiristämistä, juuri sitä, mitä SDP rajusti vastusti vaalien alla.

Lisätietoja: kansanedustaja Mauri Pekkarinen, puhelin 050 511 3097