Pekkarinen: Arktinen erikoisosaaminen pidettävä Suomessa

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Pekkarinen: Arktinen erikoisosaaminen pidettävä Suomessa
2.10.2013 0:00

Viime päivien tapahtumat todistavat, että STX on ajamassa pääosan telakkatoiminnoistaan alas Suomessa.

Keskustan kansanedustaja, eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Mauri Pekkarinen arktisen strategian käsittelyn yhteydessä eduskunnassa 2.10.2013

STX on vahvasti mukana myös suomalaisen meriteollisen osaamisen kaikkein pyhimmässä eli osassa arktisen meriteollisuuden tutkimuksessa, suunnittelussa ja Hietalahden telakan osalta myös tuotannossa.

STX -emolle arktinen erityisosaaminen ei ole välttämättä sellainen strateginen ala, johonka yhtiö on ilman muuta valmis sitoutumaan Suomessa.

Jollekin toiselle maalle juuri tämä, arktinen erikoisosaaminen voi olla strategisesti tärkeä.

Näkemykseni on, että suuri vaara on, että STX onkin valmis vetäytymään Suomesta. Uskon erittäin vahvasti, että juuri arktiselle osaamiselle, STX Finlandin enemmistöomistamalle Aker Arctic:lle ja yrityksen Helsingissä olevalla puolikkaalle omistukselle Hietalahden telakasta löytyy ostaja Suomen rajojen ulkopuolelta.

Tällöin on suuri vaara, että uusi omistaja ei olisikaan pitemmän päälle valmis sitoutumaan arktisen erikoisosaamisen edelleen kehittämiseen ja investointeihin Suomessa.

Tällainen mahdollisuus olisi suuri teollisuus- innovaatio- ja pieneltä osin jopa turvallisuuspoliittinen menetys.
Sellaiseen Suomelle ei ole mielestäni varaa.

Pitääkö Suomi huolen kaikissa oloissa siitä, että arktinen erikoisosaaminen, tutkimus, suunnittelu ja valmistus, säilytetään kaikissa oloissa Suomessa ja mahdollisuuksien mukaan suomalaisessa omistuksessa ?

Lisätietoja: kansanedustaja Mauri Pekkarinen, puhelin 050 511 3097