Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Paloniemi: Toisen asteen koulutuksen harvennus heikentää rajusti nuorten opiskelumahdollisuuksia
13.3.2014 16:00
AilaPaloniemi.jpg

- Kataisen hallituksen kaikessa hiljaisuudessa valmistelema toisen asteen rakenteen muutos on heikentämässä rajusti paitsi koulutuksen tasa-arvoa ja saavutettavuutta, myös sen laatua, sanoo Keskustan kansanedustaja ja Opetushallituksen johtokunnan jäsen Aila Paloniemi.

Keskustan kansanedustaja, Opetushallituksen johtokunnan jäsen Aila Paloniemi:

Hallitus sanoo tavoittelevansa kaikkien perusopetuksen päättävien nuorten mahdollisuuksia päästä toiselle asteelle, ammatilliseen koulutukseen tai lukioon. Kun oppilaitosverkkoa karsitaan ja valtion ohjaus tiukkenee kuntien toimintavapauden kustannuksella, tavoite ei tule toteutumaan.

- Ongelmia tulee vastaan monta kautta, Paloniemi selvittää. - Pienten lukioiden karsiminen vie päteviä opettajia myös peruskoulun yläluokilta töihin muualle eli koulutuksen laatu heikkenee väistämättä. Koulumatkat sekä ammattioppilaitoksiin että lukioihin tulevat pitenemään huomattavasti erityisesti harvan asutuksen Pohjois- ja Itä-Suomessa. Tämä tarkoittaa sitä, että oppilaat joutuvat hankkimaan asunnon opiskelupaikkakunnalta. Sekin maksaa. Kun myös kontaktiopetusta ollaan vähentämässä, nämä oppilaat menettävät samaan aikaan kodin tuen opintojensa onnistumiseksi.

Toisen asteen leikkauksiksi on ilmoitettu 260 miljoonaa euroa. – Tätä summaa ei saada kasaan tekemättä korjaamatonta vahinkoa koko koulujärjestelmällemme, Paloniemi pelkää.

Toisen asteen rakennemuutos on suurin mullistus sitten peruskoulun kehittämisen. – Peruskoulusta keskusteltiin vuosia ennen kuin se tuli voimaan, menossa olevasta toisen asteen rakennemuutoksesta ei käydä julkista keskustelua juuri lainkaan. – Opetushallituksen virkamiehet kertovat saavansa jatkuvasti huolestuneita yhteydenottoja kentältä tästä asiasta. He eivät kuitenkaan kykene vastaamaan kentän kysymyksiin, koska valmistelua tehdään pienen piirin sisällä, Paloniemi ihmettelee. Hallituksen kehysriihessä tehdään nyt koko suomalaisen koulutuspolitiikan kannalta ratkaisevia päätöksiä.

Lisätietoja: kansanedustaja Aila Paloniemi, puhelin 050 511 3067