Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Paloniemi: Nuorisotyöttömyyden hoidossa SDP:n ministerit vain puhuvat, eivät tee
23.9.2013 0:00

Sinipunahallituksen toimettomuus jättityöttömyyden kanssa on silmiinpistävää.

Keskustan kansanedustaja Aila Paloniemi Kuohun nuorisoseuran 90-vuotisjuhlassa Jyväskylässä 22.9.2013

Sinipunahallituksen toimettomuus jättityöttömyyden kanssa on silmiinpistävää. Työttömänä on satojatuhansia suomalaisia ja koko ajan lisää ihmisiä joutuu kortistoon.

Hallitusherrat ja -rouvat puhuvat, mutta eivät tee. Tämä koskee kaikkien hallituspuolueiden, mutta etenkin SDP:n ministereitä. SDP:llä on hallussaan avainpaikat työttömyyden hoidossa valtiovarainministeristä työministeriin. Kansalaisten todellisuus ja ministereiden todellisuus näyttävät olevan valovuosien päässä toisistaan.

Ennen eduskuntavaaleja SDP lupasi näyttävästi puuttua varsinkin nuorisotyöttömyyteen. Mitä pidemmälle vaalikausi on edennyt, sitä ilmeisemmäksi on käynyt, että sinällään kannatettava nuorisotakuu on epäonnistunut.

Valtiovarainministerin ja työministerin salkkujen lisäksi SDP:llä on opetusministerin ja peruspalveluministerin tehtävät, joilla kaikilla tilannetta voitaisiin korjata. Mitään ei kuitenkaan tapahdu, vaikka työministeri yrittää toista vakuuttaa.

Keskustan ratkaisuja nuorisotyöttömyyden hoitoon ovat oppisopimuskoulutuksen rohkea uudistaminen, nuorten työpajatoiminnan vakiinnuttaminen ja politiikan painopisteen siirtäminen ennaltaehkäisyyn erityisesti oppilashuollossa ja opinto-ohjauksessa.

Työttömyyden ja syrjäytymisen kohtalonyhteys on totisinta totta varsinkin nuorten osalta. Pahoinvointi on lisääntynyt ja hyvinvointierot kasvaneet. Kilpailun koveneminen ja uudet osaamis- ja menestymisvaatimukset koko yhteiskunnassa heijastuvat lapsiin, nuoriin ja perheisiin. Palvelujärjestelmämme on nyt hajallaan eikä vedä nuoria yhteiskuntaan vaan pikemminkin sysää heitä siitä ulos.

Osa nuorista, varsinkin pojista ei pysy peruskoulun teoriaopintojen tahdissa. Suuri osa tytöistä kokee masennusoireita ja uupumusta. Syrjäytymisen kierre alkaa monen kohdalla jo peruskoulun kolmella viimeisellä luokalla. Ellei heitä kyetä tukemaan ajoissa, eivät ammattiopinnotkaan suju. Liian moni jättää ammattikoulun kesken jo ensimmäisenä vuotena koska sielläkin aloitetaan teoriaopinnoista.

Nykymenoon tarvitaan muutos. SDP:llä ja hallituksella on valta käsissään.