Paloniemi: Koulukiusaamiseen puututtava järeämmin

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Paloniemi: Koulukiusaamiseen puututtava järeämmin
18.10.2013 0:00

Keskustan kansanedustaja Aila Paloniemi vaatii järeämpiä toimia koulukiusaamisen ehkäisemiseen.

Keskustan kansanedustaja Aila Paloniemi:

Koulun työrauhaongelmien, jopa väkivallan tekojen taustalta paljastuu lähes aina koulukiusaamista. Joidenkin nuorten kohdalla kiusaaminen on jatkunut vuosia, jopa vuosikymmenen.

- Ongelma on se, että vaikka lainsäädännössä koulutuksen järjestäjä on velvollinen takaamaan oppilaille turvallisen opiskeluympäristön, perusopetuslaissa ei ole velvoittavaa säännöstä puuttua koulukiusaamiseen, ihmettelee Paloniemi.

Yhtenä toisen asteen opiskelujen keskeytymisen syynä on erittäin usein koulukiusaaminen ja valtaosa nuorisopsykiatrian asiakkaista on koulukiusattuja. Kiusaaminen aiheuttaa esimerkiksi ahdistus- ja masennusoireita, kykenemättömyyttä, jännitystiloja ja paniikkihäiriöitä. -Aivotutkimusten perusteella tiedetään, että voimakas sosiaalinen ahdistus jättää aivoihin yhtä pysyvän jäljen kuin kiduttaminen ja fyysinen kipu, Paloniemi muistuttaa.

Kouluihin tarvitaan prosessikuvausta, josta näkyy, kuka käsittelee kiusaamista, miten sitä seurataan ja jos kiusaaminen ei lopu, mitä siitä seuraa.

- Tarvitsemme myös jälkihoidon mallin kiusaamisesta kärsineille samaan tapaan kuin yksittäisille onnettomuuden uhreille nyt järjestetään. Jälkihoito auttaa kiusattua pääsemään kokemansa yli ilman että kiusaamisen jättämät traumat vaikuttavat ammatinvalintaan, opintoihin, sosiaalisiin suhteisiin ja itsetuntoon.

Lisätietoja: kansanedustaja Aila Paloniemi, puhelin 050 511 3067