Paloniemi: Hallituksen leikkauslinjan vaikutukset näkyvät lastensuojelussa

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Paloniemi: Hallituksen leikkauslinjan vaikutukset näkyvät lastensuojelussa
4.10.2013 0:00

Ammattijärjestö Talentia ja aluehallintovirastojen edustajat esittävät tänään Ylellä huolensa lastensuojelun tilasta Suomen kunnissa.

Keskustan kansanedustaja, Perhehoitoliiton puheenjohtaja Aila Paloniemi:

Huoli on enemmän kuin aiheellinen, mutta yksin kuntien päättäjiä ei pidä syyllistää. Julkisessa keskustelussa on jäänyt vähemmälle huomiolle, että lastensuojelussa niin kuin muissakin kuntapalveluissa sinipunahallituksen leikkauslinjan vaikutukset alkavat näkyä.

Keskusta sanoi jo ennen viime eduskuntavaaleja, että me emme leikkaa perheiltä emmekä perusturvasta. Vuosi sitten Rovaniemen puoluekokouksessa vetosimme, että poliittiset puolueet sitoutuvat siihen, ettei lapsiperheiden tilannetta heikennetä eikä etuuksia leikata, jos talouden epävarmuus jatkuu ja julkista taloutta tasapainotetaan edelleen.

Esityksemme ovat valitettavasti kaikuneet kuuroille korville. Hallitus leikkaa kuntien valtionosuuksia tämänhetkisen tiedon mukaan yhteensä 6,6 miljardia euroa. Lisää leikkauksia on todennäköisesti edessä ensi keväänä.

Jokainen ymmärtää, että näin suurten leikkausten vaikutukset näkyvät vääjäämättä kunnissa. Terveysasemia joudutaan sulkemaan, kouluja lakkauttamaan, päiväkoteja laittamaan kiinni sekä työntekijöitä lomauttamaan ja irtisanomaan. Kunnat on tällä vaalikaudella laitettu niin ahtaalle, että ne joutuvat lomauttamaan jopa lastensuojelusta. Lomautuksia ja irtisanomisia on tulossa lisää, mitä pidemmälle syksy etenee.

Perheiltä leikkaamisella on vakavat seuraukset, kuten Keskusta on viime aikoina toistuvasti sanonut.

Tutkimustenkin mukaan maksamme viime laman jälkihoidossa tehtyjä virheitä lasten ja nuorten pahoinvointina tänä päivänä. Näitä virheitä ei pidä toistaa. Lastensuojeluun valtion ensi vuoden budjetissa osoitettu runsaan neljän miljoonan euron lisäraha on valitettavasti vain pisara meressä miljardeihin euroihin kohoavien valtionosuusleikkausten rinnalla.

Lisätietoja: kansanedustaja Aila Paloniemi, puhelin 050 511 3067