Pääkirjoitukset, Kemin Keskustan jäsenlehti 2/2011

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Peräpohjola / Suomeksi / Pääkirjoitukset, Kemin Keskustan jäsenlehti 2/2011
25.3.2012 0:00

Rahat on loppu (ja tyhjä pää?)

Vaalitulos oli vielä pahempi kuin viime lehdessä ennustin. Keskusta menetti kolmisen miljoonaa euroa puoluetukea. Puoluetoimistosta irtisanottiin useita työntekijöitä. Myös Suomenmaa-lehti joutui vähentämään väkeä ja ilmestymispäiviään. Sentteri-lehteä ei enää tipahda niin tiuhaan postiluukusta kuin vielä viime vuonna. Onneksi vaalitulos ei vaikuttanut tämän lehden ilmestymiseen. Se nähdään vasta kunnallisvaaleissa reilun vuoden kuluttua.

Piireille puoluetuen menetys on kauhea. Esimerkiksi Peräpohjolan piiri joutui lomauttamaan toiminnanjohtajansa vähintään helmikuuhun saakka. Enää ei ole varaa kuin puoliaikaiseen työntekijään. Nyt tarvitaan talkoohenkeä. Vaikeuden siihen tuo se, että palkattu koordinaattori puuttuu vielä jonkin aikaa.

Pääministeripuolueesta pienimmäksi oppositiopuolueeksi

Suomen historiassa ei ole koskaan tapahtunut vastaavaa. Pääministeripuolueesta onkin yksissä vaaleissa tullut eduskunnan pienin oppositiopuolue. Tosin oppositiossa ei ole koskaan ollut vain kahta puoluetta.

Perussuomalaisten jättäydyttyä opposition suurimmaksi puolueeksi se riisti keskustalta toisen varapuhemiehen paikan. Lisäksi keskusta saa keskusteluissa puheenvuoronsa vasta sen jälkeen, kun hallitus on saanut suuret haukut perussuomalaisilta. Kerätäkseen huomiota keskustalaisten on räväköidyttävä näyttävästi.

Kai Puro
päätoimittaja