Osuuskuntien verotusta ei pidä kiristää

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Osuuskuntien verotusta ei pidä kiristää
29.10.2013 0:00
Kuntoon.jpg

Keskustan Karjalan piiri ei hyväksy valtiovarainministeriön kaavailuja osuuskuntien verotuksen kiristämisestä. Asiaa käsiteltiin 29.10 Rautjärvellä pidetyssä Karjalan piirin syyskokouksessa.

Keskustan Karjalan piiri ei hyväksy valtiovarainministeriön kaavailuja osuuskuntien verotuksen kiristämisestä.  Asiaa käsiteltiin 29.10 Rautjärvellä pidetyssä Karjalan piirin syyskokouksessa.

Osuuskuntien verotuksen kiristämisellä valtiovarainministeriön vero-osasto yrittää haalia takaisin hallituksen aiemmin myöntämän yhtiöveron alennuksen synnyttämää vajetta. Kohteeksi ovat joutuneet tuottajien omistamat osuuskunnat.

Valtiovarainministeriön esityksen mukaan osuuskunnan ylijäämän palautuksen vähennysoikeus ei jatkossa koskisi osakeyhtiömäisesti toimivia osuuskuntia. Muutos merkitsisi osuuskuntien kaksinkertaista verotusta: samasta ylijäämän palautuksesta verotettaisiin sekä osuuskunnan tulona että osuuskunnan jäsenen tulona.

Esityksessä osuuskunnan osuuspääoman koron verovapaa osa alenisi nykyisestä 1500 eurosta 100 euroon. Heikennys kohdistuisi tuottajaosuuskuntien jäsenten verotukseen ja suomalaiseen elintarviketeollisuuteen. Suuri osa elintarviketeollisuudesta toimii osuuskuntapohjaisesti. Asiassa on näin ollen kyse satojen tuhansien suomalaisten työstä ja toimeentulosta.

Osuuskuntien jakaman ylijäämän pääomatulo-osuuden määräytymisperustetta ei tule muuttaa.

Keskustan Karjalan piirin mukaan osuustoiminta on puhtaasti kotimaisen yrittämisen malli. Osuustoiminta ei muuta ulkomaille, se luo elinvoimaa koko maahan sekä työllistää suomalaisia.

Lisätietoja;

Ari Torniainen