Oikeudenmukainen hallitus peruisi lehtien arvonlisäveron

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Oikeudenmukainen hallitus peruisi lehtien arvonlisäveron
14.11.2011 12:06

Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä Jyrki Kataisen (kok) hallituksen esitys yhdeksän prosentin arvonlisäverosta tilattaville lehdille vahvistaa suomalaisten jakoa hyvä- ja huono-osaisiin sekä vauhdittaa ihmisten syrjäytymistä yhteiskunnan asioista.

Päätöksellä on keskustan Keski-Suomen piirin mielestä kauaskantoiset seuraukset. Haluaako hallitus jakaa huono-osaisuutta ja syrjäytyneisyyttä myös tuleville sukupolville? Eikö riitä, että nuorilla on jo valmiiksi huono medialukutaito eikä nuorisoa kiinnosta yhteiskunnalliset asiat? Pitääkö hallituksen vahvistaa tätä kehitystä vieraannuttamalla nuoret toimitetusta ja usein myös puolueettomasta tiedonvälityksestä?

Kataisen hallitus on laskenut keräävänsä lehtien arvonlisäverolla ensi vuonna 90 miljoonaa euroa valtion kassaan. Kuluttajien eli lehden tilaajien näkökulmasta tämä merkitsee suoraa korotusta tilausmaksuihin. Vuodessa ennen noin 250 euroa maksava sanomalehti maksaisikin jatkossa yli 270 euroa.

Jyrki Kataisen hallitus kehuu olevansa pienituloisten asialla ja panostavansa perusturvaan.
Kuitenkin entistä useampi pienituloinen tai köyhä perhe joutuu miettimään toimeentuloaan jatkossa tarkasti. Kaksikymmentä euroa on monelle iso raha. Sillä lapsiperhe saa lähes kahden viikon jauhelihat tai kahden kuukauden sämpyläainekset.

Koska moni perhe ei pysty enää säästämään ruoasta tai lasten koulu ym. kustannuksista, jää ainoaksi säästökohteeksi päivittäisestä sanomalehdestä luopuminen. Vaikka sanomalehden asema on internet-aikakaudella muuttunut, toimii se silti monelle köyhälle päivittäisenä uutisankkurina estäen vajoamista syrjäytymisen suohon.

Tämä ei voi olla hallituksen tarkoitus. Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä oikeudenmukainen hallitus peruisi arvonlisäveropäätöksen.

Lisätiedot:

Pauliina Maukonen-Kärkkäinen, toiminnanjohtaja