Nuorisotakuu ei onnistu ilman yrittäjiä

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Nuorisotakuu ei onnistu ilman yrittäjiä
27.5.2013 10:00

Hallituksen nuorisotakuusta huolimatta nuorten työnhakijoiden määrä on vain entisestään kasvanut. Nuorisotakuu ei nykymuodossaan houkuttele yrittäjiä palkkaamaan nuoria henkilöitä töihin.

Nuorisotyöttömyyden torjuminen edellyttää hallitukselta Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä ennen kaikkea yhteiskunnallista asennemuutosta yrittäjyyttä kohtaan. Yhteiskunnan tulee kannustaa yrittäjiä käyttämään oppisopimusta enemmän esimerkiksi alentamalla työnantajakuluja nuoria palkkaaville yrityksille.

Sen sijaan Keskustan Keski-Suomen piiri irtisanoutuu Osmo Soininvaaran ajatuksesta leikata nuorten palkkoja. Soininvaaran esitys ei ole palkkatasa-arvon mukainen ja se johtaisi väistämättä ikäsyrjintään niin työurien alku- kuin loppupäistä.

Nuorisotyöttömyyden torjuminen edellyttää piirin mielestä hallitukselta myös pitkäjänteistä ja vakaata koulutuspolitiikkaa. Mitä järkeä on siinä, että hallitus leikkasi taannoin oppisopimuskoulutuksen rahoja sekä vähentää toisen asteen koulutuspaikkoja maakunnissa keskittämispolitiikan nimissä, ja samaan aikaan voivotellaan, että nuorisotakuu ei toimi?

Maakuntien elinvoimaisuus edellyttää monipuolista koulutustarjontaa ja innovatiivisia elinkeinoelämän edustajia. Yrittäjien ja nuorten käsissä on jatkossa Suomen tulevaisuus ja suomalaisten hyvinvointi. Näin on myös Keski-Suomessa.