Mihin unohtui ihminen sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisesta?

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Mihin unohtui ihminen sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisesta?
20.4.2013 16:00

Keskustan Keski-Suomen piiri kannattaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseksi koko Keski-Suomen maakunnan kattavaa kuntayhtymäpohjaista mallia. Keskustan Keski-Suomen piirin sääntömääräinen vuosikokous pidettiin lauantaina 20.4.2013 Joutsassa teemalla ”Sosiaali ja terveyspalveluiden nykytila ja tulevaisuus Keski-Suomessa”.

Keskustan Keski-Suomen piiri kannattaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseksi koko Keski-Suomen maakunnan kattavaa kuntayhtymäpohjaista mallia. Kuntayhtymämallin etuina ovat yksikanavainen, selkeä rahoitus sekä kuntien tasa-arvoinen päätösvalta.

Keskustan Keski-Suomen piirin sääntömääräinen vuosikokous pidettiin lauantaina 20.4.2013 Joutsassa teemalla ”Sosiaali- ja terveyspalveluiden nykytila ja tulevaisuus Keski-Suomessa”. Alustuspuheenvuoron sote- asioista käytti Keski-Suomen sairaanhoitopiirin johtaja Jouko Isolauri.

Keskustan Keski-Suomen piirin tavoitteena on asettaa Euroopan parlamentin jäsenten vaaliin oma ehdokas. Keskustan puoluevaltuusto päättää Keskustan ehdokaslistasta syksyn 2013 syyskokouksessa.

Keskustan Keski-Suomen piirin vuosikokoukseen osallistui viitisenkymmentä keskusta-aktiivia. Keskustan eduskuntaryhmän tervehdyksen keskisuomalaisille toi ja poliittisen tilannekatsauksen piti keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Anne Kalmari.

Piiri otti kantaa vuosikokouksessaan hallituksen uudistuspolitiikkaan, joka on tyystin unohtanut ihmisen. Kannanotto kokonaisuudessaan:

Mihin unohtui ihminen?

Keskustan Keski-Suomen piiri vastustaa hallituksen kuntarakenne- ja soteuudistuksia esitetyissä muodoissa. Jyväskylä-johtoinen vastuukuntamalli ei Keski-Suomeen sovi, koska kunnista tulisi Jyväskylän torppareita.

Keskustan Keski-Suomen piiri kannattaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseksi koko Keski-Suomen maakunnan kattavaa kuntayhtymäpohjaista mallia. Kuntayhtymämallin etuina ovat selkeä rahoitus sekä kuntien tasa-arvoinen päätösvalta. Terveydenhuollon rahoitus olisi saatava myös THL:n esittämän mallin mukaisesti yksikanavaiseksi.

Kunta- ja soteuudistuksissa ei saa olla kyse vain kuntakartoista, kunnantaloista, kuntavaakunoista, säästöistä eikä edes kokoomuksen pohjattomasta kuntapoliittisesta vallanhalusta. Kyse tulee olla kuntalaistemme elämisen edellytyksistä ja palveluista.

On selvää, että julkisen sektorin rakenteiden uudistaminen on saatava aikaan, jotta kuntalaiset saavat hyvinvointiyhteiskunnan takaamat palvelut tehokkaasti ja veronmaksajille järkevään hintaan. Hyviäkin esimerkkejä byrokratian muutoksen onnistumisesta on jo olemassa mm. verohallinnon ja pankkisektorin uudistamisissa. Tarvitaan muutosta, mutta järkevää sellaista!

Rajojen siirtelyn sijaan Suomessa tarvitaan toiminnallisia uudistuksia kunnissa, Väestö ikääntyy, terveys- ja hoivamenot kasvavat sosiaalisen pahoinvoinnin ohella ja huoltosuhde heikkenee.

Lisätiedot kokouksesta:
Pauliina Maukonen-Kärkkäinen