Mihin unohtui ihminen kuntauudistuksessa?

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Mihin unohtui ihminen kuntauudistuksessa?
20.1.2012 14:00

Keskustan Keski-Suomen piiri ei hyväksy viime perjantaina julkisuudessa esiteltyä kuntakarttaa. Kuntakarttaa keskusta käsitteli eilen 19. tammikuuta järjestetyssä tilaisuudessa, johon oli kutsuttu keskustan piirihallituksen jäsenten lisäksi kaikki Keski-Suomen keskustalaiset maakuntavaltuutetut, keskeiset kunnanvaltuutetut sekä muut kuntapäättäjät. Tilaisuuteen osallistui lähes 50 keskustalaista.

Keskustan Keski-Suomen piiri ei hyväksy viime perjantaina julkisuudessa esiteltyä kuntakarttaa. Kartta on tyypillinen byrokraattihallituksen tuotos. Keski-Suomen osalta kuntamäärä typistyisi viiteen. Kuntarajat on piirretty ministerin mielikuvituksen lisäksi lähinnä tavaroiden ja rahan liikkuvuuden mukaan.

Keskustan mielestä kuntarakenneuudistuksessa tulee olla kyse kuntalaistemme elämisen edellytyksistä ja palveluista. Kyse ei saa olla vain kuntakartoista, kunnantaloista, kuntavaakunoista, säästöistä eikä edes kokoomuksen pohjattomasta kuntapoliittisesta vallanhalusta. Kokoomus on ikävä kyllä ministeri Henna Virkkusen johdolla unohtanut täysin ihmisen.

- Rajojen siirtelyn sijaan Suomessa tarvitaan toiminnallisia uudistuksia kunnissa, sanoo keskustan Keski-Suomen piirin puheenjohtaja Leila Lindell. Väestö ikääntyy, terveys- ja hoivamenot kasvavat sosiaalisen pahoinvoinnin ohella ja huoltosuhde heikkenee. Nämä tosiasiat eivät kuitenkaan poistu kuntarajoja muuttelemalla. Kuntarajojen piirtäminen uusiksi on vain ongelmien lakaisemista maton alle ja olennaisimman asian eli elämisen edellytysten mahdollisuuden unohtamista, Lindell toteaa.

Kokoomus perustelee kuntarakenneuudistustaan taloudellisella pakolla ja palveluiden turvaamisella. Kuitenkaan mitkään tieteelliset tutkimukset eivät pysty vahvistamaan sitä, että kuntarakenneuudistus toisi taloudellista säästöä. Päinvastoin. Pieni organisaatio toimii usein tehokkaammin, joustavasti ja asiakaslähtöisesti. Tästä on Keski-Suomen nykyisellä kuntakartallakin useita hyviä esimerkkejä.

Kuntien yhdistäminen ei vähennä yhdenkään vanhuksen eikä huostaan otetun lapsen avun tarvetta. Jos palveluiden turvaaminen on kokoomusvetoiselle hallitukselle tärkeää, miksi hallitus ei lähde mukaan tekemään yhdessä keskustan esittämää lähipalvelulakia?