Maakunnallinen malli Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspalveluihin

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Maakunnallinen malli Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspalveluihin
9.4.2011 19:28

Keskustan Keski-Suomen piiri piti vuosikokouksensa tänään lauantaina 9.4.2011 Jämsässä. Vuosikokouksen teemana oli Energiaa metsästä.

MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola kiitti kokouksessa hallitusta ja erityisesti elinkeinoministeri Mauri Pekkarista uusiutuvien energioiden paketista, jolla on MTK:n täysi tuki. – Vihreät elinkeinot työllistävät jopa puoli miljoonaa suomalaista. Suomalaisia metsänomistajia on 700 000, joten aivan pienestä ilmiöstä ei ole kyse, Tiirola muistutti. – Varsinkaan Jämsän seudulla, jossa puu kasvaa nopeimmin koko Suomessa, elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen lisäsi.

Keskustan Keski-Suomen piiri otti kantaa puun energiakäytön ja jatkojalostuksen kehittämisen puolesta. Puu pitää saada liikkeelle ja uusiutuviin energiamuotoihin tulee panostaa myös ensi eduskuntakaudella.

Energiapolitiikan lisäksi kokousväki keskusteli sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisen mallista. Keskustaväkeä pöyristytti peruspalveluministeri Paula Risikon ja kokoomuksen salailu asiaa selvittäneen työryhmän tuloksista. – On selvää vaalitaktikointia kokoomukselta julkaista työryhmän tulokset vasta vaalien jälkeen huhtikuussa. Paula Risikon pitäisi sanoa selvällä suomenkielellä ennen vaaleja, montako kuntaa on sopiva määrä järjestämään sosiaali- ja terveyspalvelut Suomessa. Mikä on kokoomuksen malli? 100 kuntaa, 50 kuntaa vaiko vain 20, kuten työryhmä ehdottaa, piirin puheenjohtaja Leila Lindell vaati.

Keskusta on irtisanoutunut kokoomuksen ja sdp:n ajamasta sadan kunnan mallista. Kuntaliitoksilla ei palveluita ratkaista. Kokoomuksen ja demareiden mallissa palvelut vain karkaisivat kauemmaksi käyttäjistään ja reuna-alueet näivettyisivät entisestään. Virkamiesvalta lisääntyisi ja kuntien itsemääräämisvalta vähentyisi.

Keski-Suomen piiri kannattaa keskustan ajamaa Kainuun maakunnallisen hallintomallin soveltamista Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen. Maakunnallisessa mallissa raskaimmat palvelut siirretään maakunnan järjestämisvastuulle ja lähipalveluista vastaisivat edelleen kunnat. Tämä helpottaisi kuntien taloustilannetta, selkeyttäisi raskasta hallintoa, mutta ennen kaikkea se turvaisi toimivat lähipalvelut kaikille keskisuomalaisille.

Myös aluepolitiikka keskustelutti. Kansanedustajaehdokas Petri Neittaanmäki kertoi lukeneensa Uudenmaan liiton strategiasta, että Uudenmaan tavoite on saada seuraavan 20 vuoden aikana Uudellemaalle 450 000 uutta asukasta. Osa maahanmuuton kautta ja osa muista maakunnista. – Onko järkevää politiikkaa keskittää ihmisiä ja autioittaa maakuntia, Petri Neittaanmäki kyseenalaisti nykymenoa.

Piirin kokoukseen osallistui reilut 50 henkilöä eri puolita Keski-Suomea. Myös muutama ehdokas vilahti paikalla muiden tehdessä täysillä vaalityötä kentällä.