Lohi: Keskusta ei ole hallituksessa, joka kiristää yritysten verotusta

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Lohi: Keskusta ei ole hallituksessa, joka kiristää yritysten verotusta
9.10.2019 16:07
Markus_Lohi_2019.jpg

Yrittäjien ja yritysten verotuksen kiristyksiä ei hyväksytä. Siksi joutavanaikainen spekulointi yrittäjävähennyksen tai osinkoverotuksen kiristyksillä on syytä lopettaa, sanoo Markus Lohi.

Keskustan talouspoliittisen työryhmän uusi puheenjohtaja, kansanedustaja Markku Lohi hämmästelee hallituskumppaneiden nimettömien lähteiden spekulointia yritysverotuksesta Helsingin Sanomille (HS 9.10.).

-Hallitusohjelman mukaisesti haluamme entistä yritysystävällisemmän ja kilpailukykyisemmän Suomen. Tällaisessa Suomessa yrityksillä on hyvät edellytykset menestyä, henkilökunnan palkkaaminen on helppoa, verotus kannustaa työntekoon ja yrittäjyyteen ja toimintaympäristö on vakaa, Lohi sanoo.

-Keskustelu listaamattomien yritysten osinkoverotuksesta osoittaa, kuinka vähän ymmärretään yrittäjävetoiseen pienten ja keskisuurten yritysten todellisuutta ja ajatusmaailma. Yksityisissä osakeyhtiöissä yrityksen ja yrittäjän verotusta pitää tarkastella aina kokonaisuutena. Myös yhteiskunta hyötyy siitä, että kaikkia voittovaroja ei putsata välittömästi yrityksestä.

Lohen mukaan on päivänselvää, että Keskustan kynnyskysymys on voimassa. Yrittäjien ja yritysten verotuksen kiristyksiä ei hyväksytä. Siksi joutavanaikainen spekulointi yrittäjävähennyksen tai osinkoverotuksen kiristyksillä on syytä lopettaa.

-Sen sijaan on syytä keskittyä yhdessä sovitun hallitusohjelman toimeenpanoon ja yrittäjyyden edistämiseen monipuolisesti. Näin varmistetaan myös tärkeän työllisyystavoitteen onnistuminen.

Erityisen tärkeänä Lohi pitää sitä, että paikallisen sopimisen edistämiseen liittyviä esityksiä tuodaan kehysriiheen keväällä 2020. Lakiin kirjattuja paikallisen sopimisen esteitä on tässä yhteydessä purettava, Lohi sanoo.